Betor som bränsle - äntligen

Politik2006-07-20 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Lördagen 15 juli:s stora rubrik var att landshövdingen Marianne Samuelsson och kommunstyrelsens ordförande Jan Lundgren nu i ett brev till regeringen föreslår att Gotland ska få en försöksanläggning för biodrivmedel.
Jag säger äntligen. Precis det här skrev jag i en motion till Arbetarekommunens årsmöte för sisådär 20 år sedan. Styrelsen ville avslå motionen, men årsmötet antog min motion. Till glädje för mig, men till huvudbry för styrelsen.
En av styrelseledamöterna kom till mig efteråt och kliade sig i huvudet och sa att nu fick man försöka göra något av det här. Att det skulle ta 20 år kunde man väl inte ana då.
Det behövdes ett bensinpris en bra bit över 10 kronor/litern och miljökniven på strupen innan man vaknade. Hade Gotland gått i bräschen då hade vi i Sverige och på Gotland säkert varit framstående inom biobränslen nu.
Dessutom var jag inte först med att tycka att Sverige skulle ligga i framkant. Brasilien hade redan i större skala testat etanolbilar och tidningen Vi bilägare propagerade för projektet.

Slippa vara miljöbov
Sent ska syndaren vakna. Men nu satsas det äntligen på miljöbilar. Enligt Aktuellt i politiken satsar nu regeringen 282 miljoner kronor på miljöbilarna och Persson talade i Almedalen om samarbetet med Volvo. Snart kan man kanske slippa känna sig som en miljöbov när man åker i sin bil till jobbet.
Bilismen har i många år nu setts som ett problem som man ska försöka klämma åt. Nu kanske det problemet kan bli mindre.
Myndigheterna försöker på olika sätt göra det svårare för bilismen i syfte att få ner olyckorna. Lovvärt, men ibland går det för långt 70-sträckorna ökar på våra vägar. Hela Fårö är nu till exempel 70-begränsat.
Till vilken nytta ska man sänka hastigheten till 70 på en rak och fin väg? Flera andra vägsträckor har förlängt sin hastighetssänkning. Förut saktade de flesta ner där det var 70, men när man lägger 70 över allt längre sträckor så tenderar folk att strunta i att hålla 70 även där det behövs. Inte var det väl motsatt effekt man ville uppnå när man ökar andelen 70-vägar?

För många rattfulla
Problemet är väl egentligen att det kör omkring alldeles för många rattfulla på vägarna. Ungdomar med nytaget körkort, dåligt omdöme och sprit i kroppen tenderar att köra allt fortare på fyllan, med allt allvarligare olyckor som följd. Där räcker inga 70-skyltar, inte ens 110 skulle räcka för dem.
Men bra kommun och länsstyrelse att ni äntligen försöker göra något för miljöbilarna. Och ett plus till regeringen för sin miljöbilssatsning. Men Göran Persson, säg till Vägverket att sluta experimentera med fler 70-vägar. Det urholkar bara trafikmoralen.