"Den förra majoriteten köpte in en massa vägsalt för dyra pengar. Det vore rent slöseri att inte använda det även om vi är emot vägsalt i sak".
Tror någon att ett sådant uttalande hade accepterats av vare sig politiker eller allmänhet? Nej men när det gäller parkeringsautomater så kan man tydligen det. Mats Petterson träffar ganska bra i sin krönika den 20 april där han helt sågar parkeringsförslagets kompromiss som gör nästan alla missnöjda.
Kolla lasarettsparkeringen!
Det är oerhört tråkigt att den nya kommunmajoriteten fortsätter den gamlas misstag genom att ännu en sommar flytta parkeringsproblemet ut på tvärgatorna istället för att göra en helhetlig översyn över var, hur och när folk parkerar.
Jag hoppas verkligen att både den nuvarande och den förra kommunledningen gör studiebesök på lasarettsparkeringen i sommar för att med egna ögon se på alla som letar gratis parkering, medan lasarettsanställda förgäves letar efter en plats till sin bil. Redan idag är det svårt att hitta en plats där. Att de även besöker tvärgatorna på Öster för att på plats se de med arbeten i närheten stå på dessa gator för att de inte anser sig ha råd med ännu en utgift på deras redan lilla lön.
P-automaterna ger friska pengar
Att p-automaterna inte skulle vara en mjölkko av bilisterna kan man försöka lura i någon annan. Säg som det är, p-automaterna ska ge kommunen friska pengar.
Självklart räknar man med att få in pengar till regionens hårt ansträngda ekonomi. Och någon uppsnyggning av parkeringsplatserna har vi ännu inte sett med något enstaka undantag, trots stora löften.
Våra vägar är allmänt i strykklass. När den nya 80-gränsen infördes, som faktiskt var ett aprilskämt året innan, sades det att även en del vägar skulle få en höjning av hastighetsgränsen. Jo så blev det faktiskt. Några av de omotiverade sänkningarna till 70 höjdes till 80. Men nu ser vi det som flera av oss befarade. Stegvis sänks hastigheten på allt fler vägar. På sikt ska 70-gränsen sänkas till 60 säger Trafikverket nu i klarspråk.
Det är bara att åka i laglig fart på våra 140-vägar. Få håller lagstadgad hastighet, och det görs det sällan på de mindre vägarna heller. Mitt intryck är att farten snarare har höjts än sänkts. Respekten för hastighetsskyltarna minskar med sänkt fart.
Sänkt trafikmoral
En gång i tiden byggde man bort trafikfarliga vägavsnitt. Idag väljer man det billigare alternativet, att sätta en lägre siffra på skyltarna. Frågan är om det är klokt om resultatet faktiskt blir sänkt trafikmoral. För om man börjar bryta mot hastighetsreglerna är steget inte så långt till att även strunta i zebralagen eller rödljus.
Vill Trafikverket verkligen det?