Billigare Gotland
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Vi har under de senaste veckorna kunnat läsa om hur turisterna sviker Gotland. Även om Turistdelegationen häromdagen kunde presentera siffror om ökad turism i hela landet, så måste de gotländska aktörerna fundera lite till.
Utländska gäster tycker inte längre att det är så dyrt i Sverige och de tycker att det är rent, men de hittar inte till Gotland. Endast tre procent av dem som besöker Gotland är utländska turister, därför måste vi göra två satsningar.
Dels måste vi öka antalet utländska gäster som väljer att komma till Gotland och dels måste vi få fler svenskar att välja Gotland som turistmål.
För att de utländska gästerna ska komma handlar det mycket om riktad marknadsföring. Genom att de gotländska aktörerna går samman och bestämmer sig för att satsa i vissa regioner ute i världen kan fler få upp ögonen för vår ö. Då handlar det också om att ha ett starkt varumärke, antingen genom att erbjuda temaresor eller ha ikoner. Temaresor kan till exempel vara att följa i vikingarnas spår, titta på lantbruk och djurhållning, konstresor eller matresor. Som ikon skulle Gotland kunna välja Pippi eller vikingen, båda är ju redan kända runt om i världen.
När det gäller de svenska turisterna måste Gotland bli billigare. Det är alldeles för dyrt att semestra på Gotland en eller två veckor idag. Konkurrensen från omvärlden är stark, du kan åka till Balkanhalvön och nästintill ha solgaranti eller till Baltikum och ha kulturgaranti och vad du än väljer så är det betydligt billigare än Gotland.
Det går inte längre att locka vanliga löntagare till Gotland bara för att det är Gotland. Priserna på boende, restauranger och aktiviteter måste ned. Det är alldeles för dyrt för en barnfamilj att turista på Gotland. Även om man väljer de "billiga" alternativen så är det fortfarande dyrt.
För att behålla turismen på Gotland så måste Gotland tilltala flera olika grupper. Inte bara de som vill ha en riktigt exklusiv semester. Den prisutveckling som varit kan inte fortsätta. Fastlänningarna är betydligt mer prismedvetna och jämför gärna vilken semesterort som är billigast att ta sig till och vara på. Bilden av Gotland får inte vara "dyra Gotland".