Billigare och snabbare resa?

Foto:

Politik2016-01-11 05:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Redan i april får Destination Gotland konkurrens av Gotlandbåten. Sedan pågår kampen om båtresenärerna hela sommaren fram till i höst när Gotlandsbåten slutar köra sin nya katamaran. Medan Destination Gotland fortsätter att med sina skattesubventioner följa avtalet och ger Gotland goda åretruntfärjeförbindelser.

Det är egentligen en helt fantastisk historia med Gotlandsbåten och att några mycket välbeställda Uppsala-affärsmän satsar så stort och köper en båt för att Gotlandsbåten ska kunna komma igång. Efter det första debaclet med den grekiska båten.

Nu har Gotlandbåten en modern, snygg, snabb katamaran, som kan köra mellan Västervik och Visby på två timmar och 10 minuter. Och mellan Visby och Nynäshamn på tre timmar.

Alltså en kvart snabbare än Destination Gotlands stora snabbfärjor. Sedan kan man väl misstänka att katamaranen är känsligare för blåst och hård sjö än Destination Gotlands mycket stabila snabbfärjor. För Gotlandsbåtens del får vi hoppas på ett blåsfritt 2016.

Lägsta pris för enkeltur på Destination Gotland är 195 kronor för en person. Gotlandsbåten utlovar att det ska finnas enkelbiljetter för 100 kronor. Men vi får väl anta att deras normalpris kommer att ligga kanske på 150 kronor per person.

Säkert kommer deras priser variera mellan olika turer under olika dagar, som Gotlandsflygs priser gör. Denna prisvariation har ju inte Destination Gotland. Med en kvart kortare restid och sannolikt billigare biljetter med ett fräscht fartyg, som sätter service och trivsel främst, blir det tuff konkurrens för Destination Gotland på Nynäs-linjen. Vad blir deras motdrag?

Kommer konkurrensen från Gotlandsbåten göra att Destination Gotland under sommaren även kör med någon av småsnabbfärjorna på Västervik? Och dumpar priserna för att slå mot Gotlandsbåten? Trots att de små snabbfärjorna är extremt dyra att köra för Destination Gotland. Helt klart innebär Gotlandsbåtens verksamhet en ny situation för det skattesubventionerade rederiet. De måste bli vassare när de får en konkurrent.

Å andra sidan har Destination Gotland och Gotlandsbolaget ekonomiska muskler så de kan priskonkurrera ordentligt, om de skulle vilja knäcka den betydligt ekonomiskt svagare Gotlandsbåten.

Första februari 2017 börjar det nya färjavtalet för Destination Gotland. De har avtal med Trafikverket att sköta färjetrafiken till 2027 mot betalning på 498 miljoner kronor om året. De har i sitt anbud lovat köra trafiken med samma turer och hastigheter som nu. Det som oroade mycket förra året, var när direktörerna i avtalsrederiet i en jubileumsbok skrev, att de enligt avtalet kan köra långsammare färjeturer än i dag. Att de skulle kunna köra fyratimmarsturer istället för tretimmarsturer.

Mot detta står Trafikverkets uppfattning, att de inte kan köra långsammare, utan är bundna av sitt anbud i avtalet.

Senast i höst måste rederiet ge besked om hur de ska köra nästa år. Kommer de ta en strid med Trafikverket och Gotland och köra fyratimmarsturer? Eller följer de sitt eget anbud och kör tretimmarsturer?

Det blir ett spännande år för den gotländska färjetrafiken. Blir det priskonkurrens och blir det fortsatt tretimmarsfärjor nästa år?