Blir Gotlandstrafiken infrastruktur?

Politik2012-11-20 07:02
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Hej, kära läsare !

Som ni sett så är det inga regelbundna stolpskott i vår ärade tidning längre. Hög ålder och sviktande tankeskärpa har sagt att nu är det dags. Bäst-före-datumet har dessutom passerat för sådär 10-12 år sedan! Men så tyckte jag att det kunde vara kul att pröva vår nya chefredaktör, hur mycket hon raderar, vad som blir kvar.

Jag har skrivit de här små ”skotten” i mer än 20 år, och faktiskt aldrig blivit refuserad. Redaktör Håkan tog vilka tokiga formuleringar som helst, bara om jag skrev Janne Lundgren, då ändrade han till Jan. Ulla P, ja, hon är en mycket god socialdemokrat (även om jag inte riktigt ställer upp på hennes mening i klyfte-debatten med Ronnie G). Hon har både kommunal och rikspolitisk erfarenhet, och som ledarskribent har hon ju redan övertygat oss.

Men hon har ett par kryss till i sin meritlista, hon är sudergute, och så är hon medlem i Gutamålsgillet. Det senare må väl betyda att vi någon gång då och då får vårt fina kulturarv behandlat på ledarplats. Kör hårt Ulla !

Debattrikt år

Det år som snart är slut har varit något av ett debatternas år. Ojnareskogen, ”Pjäsen”, Gotlandstrafiken, för att ta några. Om det senare ser vi nu hur tunga instanser menar att vår färjetrafik ska vara en del av vår svenska infrastruktur. Jovisst, och det var ju detta jag menade när jag under mer än ett år slutade mina ”skott” med kravet att ”Vägverket ska vara/bli huvudman för Gotlandstrafiken”. Men jag såg aldrig av några instämmanden, så jag tröttnade! Så ni må tro det är roligt att nu se instämmandena rulla in, även från högerhåll!

Bra kommunal äldreboende

Så debatten om Pjäsen: Ni som tvivlar på kommunalt drivet äldreboende, kom på studiebesök till detta vid Hemse Vårdcentrum, så ska ni få se ett verkligt förnämligt sådant! Att vi har ett sådant på ön har aldrig nämnts i debatten.

Ojnareskogen då: Jag minns ett parallellexempel, det var när Havhems Tegelbruk sökte en ny lerfyndighet. Och man hittade en sådan i Antarveskogen i södra Havdhem.

Dit byggdes en väg. Det växte nog sippor där också men inga protester, inga demonstrationer. Idag växer det näckrosor i det vattenfyllda lertaget. Utan att nämna något ställningstagande, kan vi väl påminna om att Gotland har två råvaror, skog och kalksten! När kommer blockaden av Europas största cementfabrik, den i Slite?

Sen har vi den stora rikspolitiska debatten, den om jobben. De politiska blocken skäller på varandra, för bristande resultat, för ökning av arbetslösheten, men finns det inte en tredje part här - industrin?

Som väl får göra många varsel på grund av lågkonjunkturen, men som också ofta flyttar sin produktion till svältlöneländer: Volvo från Säffle till Polen, ett svenskt klädföretag med produktionen hos svältavlönade i Sydostasien. Allt för att kunna lämna mångmiljardvinster till sina svenska aktieägare. Låt inte industrin bli debattfri!

Var är pengarna?

Så har det blivit debatt om avgångna politikers pensioner. Jag satt 24 år i stads- och kommunfullmäktige, ett antal är i Visby drätselkammare, ett antal år i byggnadsnämnden. Min fråga är nu: På vilket konto har ni satt mina pengar ?

Vi slutar med en liten Guta-limerick:

En klaintrones farbror ei Löie,

sägd: ”Han gär si bäre ti löje,

han kan aldri ha reit,

när han sägar si ha seit,

en ryskar u-båt ei astäuens bröie”