Bra att de kommit överens

Politik2006-03-25 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Glädjande nog löstes alla knutar och de tidigare tvistande parterna Rikstrafiken och Destination Gotland har kommit överens om villkoren, så nybygget Italienskan kan användas i sommar.
Det klart bästa för Gotland och gotlänningarna är naturligtvis att den lite större Italienskan ersätter HSC Gotlandia. Det ger plats för 80 passagerare till och ytterligare 30 bilar.
Visserligen har det aldrig hittills varit omöjligt att få plats för att åka till Gotand även under högsäsong. På någon färja och tid har det gått att få plats.
Men de eftertraktade platserna på lillsnabben HSC Gotlandia har nästan alltid varit utsålda till turerna under högsäsong. Trots att de är lite dyrare, men å andra sidan går de turerna på tider som är mer attraktiva.

Snabbfärjor i världsklass
Ett annat problem med HSC Gotlandia är att den krånglat tekniskt rätt mycket. Alltför ofta har någon motor krånglat, så den gått på reducerad fart och det har retat många att passagerarna då inte fått reducerat biljettpris också.
Det har säker inte varit billigt för rederiet med alla reparationer på den franskbyggda HSC Gotlandia. Nu får vi hoppas att italienarna är skickligare och att rederiet kommit längre i den fina teknikutveckling, som givit Gotland snabbfärjor i världsklass.
Jag utgår ifrån att skattebetalarnas företrädare Rikstrafiken har räknat på det hela och funnit att ett tilläggsavtal där det mycket tydligt framgår att Italienskan inte blir dyrare än HSC Gotlandia räcker i nuläget.
Och Destination Gotland är nöjda med betalningen och att de slipper alla reparationskostnader för HSC Gotlandia. Och de slipper problemet att hyra ut den nybyggda Italienskan. Nu kan de istället bli av med huvudvärken HSC Gotlandia och få Italienskan prövad i Gotlandstrafiken. Förhoppningsvis som en succé.

Gott tecken för framtiden
Jag hoppas det är ett gott tecken för framtiden att Rikstrafiken och Destination Gotland kommit överens. Och att det resulterar i en förbättrad färjetrafik för Gotand.
Nu får vi bättre trafik för skattepengarna och det är ju den absoluta och självklara målsättningen inför upphandlingen av nästa trafikperiod.
Om det blir nuvarande rederikonstellationen som fortsätter med Gotlandstrafiken hoppas jag nu att positionerna har klarnat och att Rikstrafiken och rederiet är mer på positiv förhandlingsnivå med varandra.
I nuläget har Gotlandsbolaget och Destination Gotland det bästa i form av tonnage och erfarenhet att erbjuda Gotland och gotlänningar. Sedan handlar det om prislappen. Skattebetalarna vill ju få ut mesta och bästa möjliga trafik för skattepengarna.

Tallink via Gotland?
Den estniska redarjätten Tallink växer ytterligare. De har för drygt tre miljarder kronor köpt tre snabbfärjor av Superfastferies.
Dessa går redan i Östersjön från Finland till Tyskland. Om Tallink, som också vill köpa Silja, är intresserade av Gotlandstrafiken så kan det bli spännande värre.
Men det skulle räcka med om Tallinks Superfast-båtar några gånger i veckan mellanlandar i Visby eller i Slite på vägen mellan Finland och Tyskland.
Det skulle bli en bra början på att utveckla den gotländska tillväxtbananen, som jag skrev om i veckan.