Så har då färjetrafiken och våra fraktkostnader åter igen hamnat på den politiska och mediala dagordningen. Nu höjs röster för den oro som man befarar kan komma med anledning av olika besked och skrivningar kring vår "väg" till det svenska fastlandet - Färjetrafiken.
Redan i början på sommaren i samband med Almedalsveckan gav jag uttryck för denna oro efter det att statsrådet Carina Elmsäter-Svärd (M) i en debattartikel mycket tydligt gett uttryck för att det rederi som får kontraktet, får också mycket större inflytande på den nya trafiken.
Det då ljumma mottagandet av min oro har nu landat i allvar när ekonomin tydligare kommit i dagen.
Det är statens ansvar
En väl fungerande och kvalitativ färjetrafik mellan Gotland och det svenska fastlandet är av avgörande betydelse för Gotlands utveckling och konkurrenskraft i förhållande till övriga delar av Sverige.
På samma sätt är det statens ansvar att det finns likvärdiga transportmöjligheter i hela landet och att Gotland i detta avseende inte får ges sämre villkor än övriga landet.
Riksdagen har också vid olika tillfällen gett uttryck för detta. Gotlandstrafiken ingår som en del i det nationella trafiksystemet. Varför skall det då vara så svårt att bestämma sig för detta och skapa en trygg och stabil färjetrafik till och från Gotland? Jag begriper mycket väl att man inte kan eller ska kommentera pågående förhandling när det gäller avtalsförlängningen, men oron måste man kunna bemöta. Nu är en del debattörer snabba att lägga en del av ansvaret för denna oro på den sittande regionmajoriteten.
Ett år försenad upphandling
De glömmer lätt att ansvarig minister själv i sommarens tidningsintervju själv säger " Att handla upp ny färjetrafik är egentligen en process som tar fyra, fem år. Det arbete vi gör nu tillsammans med Trafikverket och Region Gotland borde ha varit i gång för ett år sedan."
Då var det Centerpartiet som satt i ledningen såväl på Gotland som med ansvarigt statsråd i regeringen.
Min, idag gotländska riksdagskollega Gustaf Hoffstedt (m) satt också med i den gotländska ledningen och idag försöker han gjuta olja på vågorna efter att talat med en politisk sakkunnig på departementet. I det fallet kan jag hålla med Eva Bofride på Gotlänningens ledarsida att det vore ju tryggare om ansvarigt statsråd verkligen gått ut och stillat min och andras nu allvarliga oro.
Moderaterna anklagar oss Socialdemokrater för att inte kunna prioritera insatser mot arbetslösheten och inte se att en sänkt krogmoms skapar arbetstillfällen för unga.
Ineffektiv krogmoms
Enligt Moderaternas och regeringens beräkningar ger den föreslagna sänkningen av krogmomsen 10 000 nya jobb. Det är dock en siffra som kan starkt ifrågasättas. Riksdagens utredningstjänst har tidigare räknat fram att det kan röra sig om 3 500 arbeten. Då momssänkningen kostar 5,4 miljarder kronor så är det till en kostnad av 1,5 miljoner kronor per arbete!
Även om vi räknar med att en sänkning av momsen skulle ge 10 000 nya arbeten så är det till en kostnad av 540 000 kronor per arbete! Är det verkligen en rimlig kostnad? Inte om man skall förlita sig på våra ekonomiska bedömare som alla dömt ut en sänkning av krogmomsen som ineffektiv och dyr.
För en tid sedan beskyllde Centerpartiet och Eva Nypelius oss i den nya majoriteten för att arbeta dåligt gentemot ön näringsliv.
Så i veckan kom siffrorna från 2010, under Eva Nypelius (C) ledning av regionen. Gotland hamnade i bottenskiktet på 157:e plats av 166. Kasta sten i glashus?