Bra försök för säkrare skolskjutsar
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Det har visat sig att den största faran i samband med skolskjutsar finns kring av- och påstigningsmomentet. Därför går försöket ut på att sänka hastigheten för förbipasserande fordon till 30 kilometer i timmen när en skolskjuts stannat för just av- eller påstigning.
Hur detta praktiskt skall gå till beträffande skyltning med mera är naturligtvis en av huvudpunkterna i försöksprojektet, som startar i januari och pågår ett halvår.
I många andra länder finns sedan gammat liknande regler och det är egentligen konstigt att Sverige inte lyckats lösa detta tidigare. Vi betraktas ju ofta som ett föregångsland när det gäller trafiksäkerhet. Både Volvo och Saab har alltid legat i framkant när det gäller krocksäkra bilar och passagerarsäkerhet, samt framförallt säkerhet för barn i bil. Även försäkringsbolaget Folksam har under lång tid arbetat med trafiksäkerhetsfrågorna och byggt upp en omfattande dokumentation.
Det är inte rimligt att flera barn varje år skall förolyckas eller skadas i samband med skolskjutsning. Därför är varje förändring som kan få barn och föräldrar att känna lite större trygghet under skolskjutsningen viktig. Framförallt måste det också kännas bra för alla skolskjutsförare om man lyckas hitta en lösning som gör den farliga av- och påstigningen säkrare.
Därför är försöket mycket bra och förhoppningsvis kommer man att hitta vettiga och smidiga lösningar som accepteras av trafikanterna, för utan den acceptansen blir resultatet uddlöst.