Det är jättespännande att se vilka effekter som Pigge Werkelin skapar genom sitt projekt med Gotlandbåten, som kommer att hålla avsevärt lägre priser än snabbfärjorna.
Hans agerande och hotet från en konkurrent har fått effekter på Gotlandsbolaget. De värnar om sitt monopol genom att skaffa totalkontroll över Gotland Promotion, som äger den viktiga marknadsförings- och bokningswebbsidan destinationgotland.se. Dessutom har de skaffats sig totalkontroll över Stuveriet, så de kan hindra eller tjäna pengar på en konkurrent. Men de har också skärpt sig och satsat stort på riktigt bra marknadsföring av Gotland.
Pigge Werkelin har belyst det tokiga med den prisbild som dagens färjetrafik har. Snabbfärjorna är bra, men bränslet kostar skjortan och priserna har stigit katastrofalt. Oljeprishöjningarna har betalats helt av staten, gotlänningarna och fastlänningarna. Gotlandsbolaget har bara tagit vinsterna.
En annan faktor, som ekonomitidningen Affärsvärlden belyst, är att Gotlandsbolaget gör avskrivningarna på båtarna på tio år istället för det inom rederibranschen vanliga 25 åren. Om båtarna istället skulle skrivas av på 25 år kunde biljettpriset sänkas jättemycket!
Genom Pigge Werkelins arbete med Gotlandsbåten har han också belyst det som många misstänkt och talat om tidigare. Rederierna har delat upp marknaden i Östersjön och ingen inom sjöfarten vågar stöta sig med nestorn Erik D Nilsson. Men allt fler vill stödja Gotlandsbåtens tillkomst.
Pigge Werkelin skriver på piggebloggen att Gotlandsbåten kommer att gå mellan Visby och Västervik och ta tre timmar och tio minuter. Båten kommer att ta runt 1 000 passagerare och cirka 2 00 bilar. Genom den lägre farten kommer bara 14 ton olja gå åt, att jämföra med Destination Gotlands båtar till Nynäshamn, som drar cirka 80 ton olja. Det är där pengar och miljö sparas och kan ge lägre biljettpriser.
Jag tror det är bra för Gotlands utveckling att Pigge Werkelin startar Gotlandsbåten och konkurrerar med det stora rederiet. Vi såg vad Gotlandsflyg åstadkom. Gotlandsbåten kan bli den press på Destination Gotland som behövs för att vi ska få lägre biljettpriser, så inte bara de med största plånböckerna kan turista på Gotland.