Bra omdöme ger en ljus trafikvår
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Många av de förolyckade förarna var unga och oerfarna och Vägverket påvisar i en rapport att var femte haft mc-körkort i högst ett år. Rapporten visar vidare att den typiska olyckan sker på en fin 70-väg mitt på dagen och i bra väder. Föraren använder hjälm och skyddskläder, men kör mycket, mycket fort, långt över det tillåtna på den aktuella vägen.
Inledningsvis nämnde jag att motorcykeln numera förvandlats från nyttofordon till hobby- och leksakspryl och jag tycker att det är viktigt att betona skillnaden på dessa två kategorier. Till den förstnämnda hör förmodligen i huvudsak de som upplever en njutning av att glida fram i lagliga farter på trevliga vägar i landskapet. Den upplevelsen är avundsvärd och helt förståelig och det är en hobby bland alla andra.
Det är sannolikt i den andra kategorin, de som leker sig fram på vägarna, som de största problemen finns. Hur många av oss bilförare har inte trots bra uppsikt i backspegeln plötsligt överraskats av en omkörande motorcykel i hög fart. Det körsättet visar på bristande omdöme hos mc-förarna och frågan är hur man skall kunna komma tillrätta med det. Skall åldersgränsen för tung motorcykel höjas, skall körkortsutbildningen utökas eller skall de allra snabbaste motorcyklarna förbjudas på allmän väg?
För nog kan man bli lite fundersam när motorcykelfabrikanterna lanserar värstinghojar för landsvägskörning på uppemot 170 hästkrafter, vilka gör 0 till 250 kilometer i timmen på 10 sekunder! I händerna på en omdömeslös förare är detta ett mordredskap som definitivt inte hör hemma på allmän väg, utan i stället på tävlingsbanorna.
Tyvärr känns det som det är en ojämn kamp som utkämpas mot motorcykelolyckorna, men med rätt föraromdöme och attityder bakom hjälmvisiret kan vi gå en ljusare trafikvår till mötes.