Jan Karlsson är kritisk till turismen som källa till arbete i sin debattartikel här intill. Jag tror inte det finns anledning att vara så negativ. Besöksnäringen totalt är en viktig sektor för Gotland och även om sommarsäsongen är kort håller det långsamt på att växa fram andra säsonger.
Solsäkra bad skaffar många på andra breddgrader idag. Gotland står kanske snarare för upplevelser, natur och kultur med sol och bad som bonus. Stora evenemang är gotlänningarna sedan länge bra på och många konferensdeltagare reser härifrån med avsikt att komma tillbaka som turister. Det finns allt en och annan Marie även här på ön även om ölet är dyrare än på kontinenten.
Visst finns här och var lycksökare, skattefiffel och en övertro på turismens välsignelser , men också mycket bra. En av besöksnäringens stora fördelar är att den bidrar med underlag till servicen på landsbygden och därmed också stöttar såväl alla boende som det övriga näringslivet.
Men Jan Karlsson har rätt i att det finns risker i att förlita sig på besöksindustrin där årsvariationen fortfarande är stor. Resvanorna kan framöver komma att ändras drastiskt. Om det sker till följd av dyrare drivmedel, tvingande klimatåtgärder eller något annat skäl spelar kanske inte så stor roll, effekten blir densamma.
Fortsatta eller förvärrade algblomningar kan skrämma bort besökare och mer dramatiskt väder kan försvåra resande överhuvudtaget. Lågkonjunktur och växande klyftor kan minska marknaden för turismföretagen. Osäkerhet om färjetrafikens framtid gör förstås inte bilden ljusare.
Därför är det som alltid farligt att lägga alla ägg i samma korg. Vi behöver våra andra näringsgrenar, inom olika områden. Ett brett näringsliv med tillverkning, service, kommunikation, privat och offentlig verksamhet har vi alla nytta av. Men att döma ut besöksindustrin på Gotland är onödigt pessimistiskt.
Vi behöver nytänkande och kombinationer där vi drar nytta av varandra. Gotlands utnämning till Årets Matlandethuvudstad är, det märkliga namnet till trots, en välförtjänt belöning till de många små och stora aktörerna inom livsmedelsnäringen. Inom den sektorn byggs bryggor mellan produktion och besöksnäring som kan ge jobb på båda håll. Det är ett sätt att tänka nytt och brett.
I gårdagens tidning fick den moderate full-mäktigeledamoten Håkan Onsjö fel namn i en artikel här på sidan. Ursäkta!