Diskussionen om en bro till Fårö eller inte har funnits sedan på 1860-talet, när frågan först togs upp av en man som hette Ling. I olika omgångar har det diskuterats och utretts i alla upptänkliga versioner. 1973 var det ganska nära, enligt Gotlands Tidningar och 1982 var det klart. Det skulle byggas en bro till priset av 15 miljoner kronor.
Som alla vet blev det ändå inget bygge. Men utredningarna fortsatte. 1996 sa fåröborna nej till en bro efter en ny utredning och det blev heller ingenting av det de storstilade planerna på nya filer, parkeringar, kiosker, skyltar med beräknad väntetid med mera vid färjelägena.
Tydligen saknade man arbetsuppgifter på den relativt nya myndigheten Trafikverket, så man satte igång ytterligare en utredning runt 2012. En delrapport om den presenterades på Fårö 2013.
Märkligt nog hade de kommit fram till nästan exakt samma slutsats som utredningen 1996.
På frågan hur det kunde komma sig att det blev så, svarade de ansvariga att de hade inte ens sett på den gamla utredningen utan förbehållslöst gjort en egen. Senare kunde man läsa på Trafikverkets hemsida att de nog hade tittat på den ändå.
I vilket fall som helst lovade man att redovisa utredningen under 2015. Bro eller inte, tätare turer, linfärja, nya färjefiler med mera.
Det som har hänt är att några digitala skyltar satts upp där det står när nästa färja avgår. Att det inte blir någon bro kunde man läsa ut av förundersökningen, det skulle kosta några nollor mer än 1972, men resten då?
Jag frågade Trafikverket vart utredningen tagit vägen. Efter en påminnelse fick jag svaret att utredningsarbetet är klart och att dialog förs mellan Trafikverket och Region Gotland om lämplig inriktning.
Beslutet ska ligga i infrastrukturplanen för 2018-2029 och att det ska klargöras under året. Nu är det bara så att även regionen är knäpp tyst. Ingen som helst dialog eller information till allmänheten om frågan. Anser regionledningen att vi som reser över sundet inte är värda information eller dialog eller har man inte fått information från Trafikverket?
Man kan undra hur många miljoner kronor som har plöjts ner i utredningar. Kanske hade de pengarna räckt till både färja och bro.
Allvarligare är att man utreder för stora pengar men allmänheten får inget veta. Fast det är klart. Om man kommit fram till samma sak som 1996 och det enda resultatet är några infoskyltar, medan köerna fortsätter att hindra övrig trafik är det säkert väl investerade miljoner.
Som åter boende på Fårö kan man få önska ”någon jävla ordning”, som en gammal kommunistledare sa en gång i tiden.