Bryr sig rederiet om sitt rykte?

Politik2005-09-21 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Avtalet mellan staten och Gotlandsbolaget är mycket förmånligt för rederiet.
Det har vi sett nu när oljepriset gått upp och att det leder till hotet om höjda biljettpriser med 30 procent.
Självklart beror det för staten och skattebetalarna dåliga avtalet på att rederiet var skickliga och staten oskickliga i avtalsförhandlingen.
Men borde inte rederiet vara lite måna om sitt rykte. Om de har ett bränsleavtal, som innebär att de får betalt för avsevärt mer bränsle än de gör av med, borde de då inte vara intresserade att förhandla om att dela på kostnaden för oljeprisökningen?
Rederiet ska ju inte inbilla sig att nu när gotlänningarna reagerar och skriver på namnlistor för att värna den fina båttrafiken, så är det inget hyllande av rederiet.
Det kan snarare bli så att ilskan vänder sig mot rederiets hänsynslösa girighet, som hotar gotlänningarnas landsväg till fastlandet.
Det är riksdag och regering, som har ansvaret för att gotlänningarna ska ha bra landsväg till acceptabla priser, på samma sätt som alla andra landsdelar har bra vägar och broar.
Men om en privat operatör hänsynslöst profiterar på skattebetalarnas pengar och denna girighet hotar slå sönder den goda utveckling och tillväxt som Gotland nu har, kan då detta rederiet vara aktuella för fortsatt drift av trafiken?
Borde inte rederiet vara lite rädda om sitt rykte och pruta på oljepriskompensationen? Så där en 50 miljoner kronor.