Experimentverkstad, växande klyftor, olika chanser i livet.
Det är skolan det handlar om. Skolan som skulle ge alla barn möjlighet att utvecklas efter sin förmåga. Skolan som genom att nå alla barn skulle skapa kontakter över kultur- och inkomstgränser. Skolan som skulle ta vara på allas och därmed hela samhällets resurser.
Nu har Skolverket, Statens Skolinspektion i årsrapporten för 2012 och regeringens utredare Per Thullberg alla nyligen kommit med synpunkter på den svenska skolan som borde oroa alla.
Det tar emot att skriva att skolan är dålig. För det är inte sanningen. Det görs så mycket bra och klokt dagligen i våra skolor. Men bilden blir allt entydigare; skolan håller på att dela upp i stället för att ena. Enligt skolinspektionen uppvisar varannan av de 46 granskade kommunerna brister i likvärdighet. Inte oväntat har skolor i utsatta områden extra svårt och sämre kunskapsresultat.
-Hela samhället förlorar på att det är en sämre likvärdighet, sa Skolverkets generaldirektör Anna Ekström härom kvällen. Det är lätt att instämma. Integrationen lär inte heller underlättas.
Det fanns de som trodde att fick man bara välja skola fritt skulle allt bli bättre. Det blev det också, för några. Men alla kan inte välja den bästa. Det är bra med konkurrens för då slås dåliga skolor ut, har det hetat. Gör de? Hur många skolor har stängts för att de varit för dåliga? Vem skulle stå för den överkapacitet en verklig valfrihet för alla skulle kräva?
Och om det nu var så att dåliga skolor stängdes, vart skulle barnen ta vägen då? Jo, troligen till en kommunal skola som aldrig kan dra sig undan ansvaret och måste få knappa resurser att räcka till också den beredskapen.
Det är inte friskolornas ”fel” att vi fått större segregation i skolan. Men det var blåögt av de politiker som drev frågan och som gjorde Sverige till ett av de länder i världen där man lättast kan starta skola.
Inget parti ordnar det här på egen hand. Framförallt kan vi inte byta skolsystem efter politisk majoritet. Nu krävs gemensam samling. Det börjar anas en ny och öppnare inställning från olika håll i den här frågan. Även Jan Björklund instämmer idag i Skolverkets och Skolinspektionens, och även Lärarförbundets, syn på att klyftorna blivit för stora i skolan.
En gemensam skolkommission med bred förankring är förmodligen det enda som duger nu. Med uppdrag att inte ändra betygsystem och behörighetsregler utan ge skolan arbetsro och långsiktigt bättre förutsättningar.
Socialdemokraterna har begärt en särskild debatt i riksdagen om skolan med anledning av de kritiska rapporterna. Jag kommer att hålla tummarna för att den blir inledningen till en bred överenskommelse om en sådan kommission.