Budskapet om färjepriserna

Politik2013-06-24 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

KRÖNIKA

Efter Högsta domstolens domslut måste nu Nordkalks planerade kalkbrott i Ojnareskogen prövas på nytt. Med tanke på alla tidigare konstiga turer kring frågan är det bra att så sker. I höstas gjordes till exempel ett märkligt utspel från Nordkalks advokat, som i ett brev till Högsta Domstolen ansåg att det är mycket viktigt för svensk rättspraxis att HD slår fast Miljööverdomstolens dom. Fastslagna domar ska respekteras. Poängen med flera olika trappsteg i rättsapparaten är att säkerställa rättssäkerheten, något som en jurist borde vara väl insatt i. Att då hänvisa till svensk rättspraxis som ovan ter sig mycket märkligt. Men många av turerna kring Ojnareskogen har som sagt var varit både snåriga och konstiga.

Planerna på kalkbrottet fortsätter dock att oro och med tanke på det starka engagemang som visat sig i frågan kommer den säkert att leva kvar länge som en varböld på hela Gotland. Det är lätt att förstå oron för de risker som brottet skulle utgöra för grundvattnet. Rent vatten är en grundförutsättning för allt liv och med tanke på oenigheten hos expertisen borde försiktighetsprincipen tillämpas. Det är en stor risk och det ges bara en chans!

Jag brukar säga att man ska ta till vara andra chansen i livet och bara göra roliga saker. Eftersom lastbilar alltid spelat en stor roll i mitt liv är det nu bingo när yngsta sonen kör långtradare på fastlandet och jag får möjlighet att åka med ibland. Förra veckan blev det en tvådagarstur med 25-metersekipaget genom ett sommarfagert Mellansverige. Härlig upplevelse med högt tempo och gott kamratskap mellan chaufförer och terminalpersonal.

Tror inte att många tänker på hur mycket verksamhet som pågår dygnet runt alla veckans dagar för att våra olika varor ska finnas på plats. För i den här branschen gäller mottot: Godset ska fram till varje pris. Något som också bevisas varje snövintern när tågen ofta står still, medan bilgodset håller tidtabellen. Tråkigt att järnvägen inte kan konkurrera, för ur miljösynpunkt är den oslagbar vid längre transportsträckor.

Att budskapet i våra gotländska kampanjer om det höga färjepriset verkligen nått ut fick jag ett konkret exempel på under min ovan beskrivna lastbilstur. På en godsterminal i Västergötland träffade jag en dansk långtradarchaufför och när han fick höra att jag var från Gotland utbrast han direkt: ”Dit är det mycket dyrt att åka!”. Han hade aldrig besökt Gotland, men var väl insatt i prisbilden. Så nog har budskapet om färjepriserna uppfattats även utanför landets gränser. Kanske både på gott och ont, vad vet jag?

Sommar, sol, semester, ljumma kvällar och nätter. Trevligt och roligt för de flesta, men tyvärr också stor extrabelastning för bland annat polis och sjukvårdspersonal. Mycket bråk, misshandel och fylla. Polisman Robert Kindroth på Medborgarplatsens poliskontor i Stockholm sammanfattar i en TT-artikel problemet med en mening:

”När folk är lediga och är ute och festar är det väldigt sällan vi träffar på nyktra gärningsmän. Eller nyktra offer.”