Stockholmsveckan finns på listan över årligen återkommande evenemang på Gotland. De andra evenemangen anses väldigt värdefulla för alla företagare på Gotland.
Stockholmsveckan med hitresande festfolk från överklassen i huvudstaden anses inte lika värdefull för Gotland och för alla företagare på Gotland. Det är att fåtal nöjesställen som tjänar grova pengar på festfolket, medan de andra känner sig som förlorare. Ryktet om det vilda festandet skrämmer bort vanliga turister och Gotlandsbesökare under en av julis bästa solveckor.
Även om festandet har avtagit i intensitet och våldsamhet, så hänger ryktet kvar om att brats från Stockholm invaderar Visby. Stockholmsveckan ger oförkänt dåligt rykte åt stockholmare och ryktet om dessa våldsamheter skrämmer bort Gotlandsbesökare. Och många krögare och företagarna är sura och gnäller över de dåliga affärerna under Stockholmsveckan.
Därför vore det en god idé att döpa om vecka 29 till Gotlandsveckan och att näringsidkarna samarbetar för att tvätta bort den skrämmande effekten. Festfolket är ju bara på tre ställen och de äter inte på stadens restauranger. Och de finns inte ute på övriga Gotland. Om öns företagare är smarta, så paketerar de om och produktutvecklar för att ändra ryktet och locka nya kundgrupper med nya erbjudanden både innehållsligt och prismässigt. Det finns plats för många besökare i Visby under vecka 29 och det finns alla möjligheter att göra kampanjer om hur fint det är runt om på övriga Gotland. Gör vecka 29 till en särskild vecka för landsbygdsturism och Visbys krogar borde erbjuda specialpaket till andra kundgrupper än de festande bratsen. Produktutveckla istället för att gnälla!
Även om Stockholmsveckan blir mer och mer städad, kommer den säkert hänga kvar. Det finns ju de som tjänar grova pengar på bratsens festande. Men jag tror det är viktigt att övriga näringslivet på ön samarbetar för att ändra det negativa ryktet om att det inte går att åka till Gotland vecka 29.
Nog har öns samlade besöksnäring kraft och initiativförmåga nog att i samarbete byta namn på Stockholmsveckan och ändra ryktet om en av julis soligaste veckor. Och nog kan öns besöksnäring produktutveckla istället för att gnälla.