Byt ut fräck bank

Foto:

Politik2007-06-21 01:06
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Det rapporteras att antalet bedrägerier mot bankernas internetkontor ökar. Bankerna börjar dessutom tala om att den som har drabbats av bedrägeri i framtiden kan få stå för förlusten själv. Fram tills nu har bankerna haft som policy att hålla kunderna skadeslösa. Omsvängningen kommer sedan antalet bedrägerier ökat lavinartat och bankernas kostnader därmed också skjutit i höjden. Drabbade är främst privatpersoner som inte har samma möjligheter att skydda sig som större företag.Den nya policyn borde vara långt ifrån självklar. Bankerna har under åtskilliga år försökt styra konsumenternas beteende bort från bankkontoren och vill att vi konsumenter skall göra våra bankärenden själva över internet eller i automater. En del i marknadsföringen har varit att lovorda systemens säkerhet och att hålla kunderna skadeslösa vid bedrägerier. Därför är det fräckt av bankerna att nu när kunderna lärt sig använda internetkontor börja låta samma kunder ansvara när det visar sig att systemen inte var tillräckligt säkra och att många därför drabbats av bedrägerier.För bankerna innebär konsumenternas nyfunna vana att använda internetkontoren mycket stora besparingar. Att hålla vanliga kontor med personal är dyrt och de pengarna sparar bankerna rakt av när kunden använder självservice över internetkontoren. Åtskilliga banker tjänar dessutom extra på internetkontoren då de tar extra betalt av kunden för den tjänsten. Det skall jämföras med att det är gratis att exempelvis sätta in och ta ut pengar på ett vanligt bankkontor.Till det skall läggas det är bankerna som utformar internetkontorens säkerhetssystem och som har bedömt på vilken nivå som säkerheten behöver ligga. Av det ökande antalet bedrägerier mot vissa banker att döma har dessa gjort allvarliga felbedömningar av hur säkra deras system är. Det är inte rimligt att den som gjort en felaktig bedömning skall kunna vältra över ansvaret för dess konsekvenser på den part - kunderna - som inte har haft möjlighet att bedöma hur säkra systemen är.Det enda rimliga för dem som har banker som inte tar ansvar för säkerheten i systemen är att antingen sluta använda internettjänster eller rösta med fötterna och byta bank. För det finns andra alternativ, alla banker har inte drabbats av intrång och bedrägerier, bara de som skaffat för dåliga säkerhetssystem. Det finns ingen anledning för konsumenterna att stillatigande stanna kvar hos en dålig bank och utsätta sig för risken att svindlas.Ett sådant beteende bland konsumenterna skulle kunna leda till en hälsosam självsanering av marknaden vilket även borde även vara av intresse för bankerna. För sker det inte är det sannolikt att regeringen reagerar och ger bankerna ett lagstadgat ansvar - och det vill de nog undvika. För konsumenterna är detta ett gyllene tillfälle att visa att de heller inte vill förbli offer. Den som byter bank utnyttjar sin konsumentmakt och kan indirekt påverka hela banksektorn.