Centerministern ökar oron för framtidens färjetrafik
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Det är bland annat färjetrafiken, regionfrågan och hur vi skall hantera gasledningen.
Redan den 3 januari i år hade jag bjudit hit Anders Karlsson (s), ordförande i riksdagens trafikutskott, och trafikutskottsledamoten Claes-Göran Brandin (s).
Jag ansåg det viktigt att få informera bland annat Anders Karlsson i hans egenskap av ny ordförande och ledamot i trafikutskottet och Claes-Göran Brandin, som ansvarig för s-gruppen i utskottet för bland annat dessa frågor.
Ministern skapar oro
Vi fick stor förståelse för vår oro kring färjetrafiken med löfte om att bland annat låta riksdagens utredningstjänst se över Gotlandstillägget för våra frakter.
När det gäller de gotländska arbetstillfällena på våra färjor är min förhoppning att dessa arbetstillfällen kan behållas, för majoriteten är trots allt gotländsk personal. Personalstyrkans storlek är också av betydelse för säkerheten ombord.
För Gotlands del och för vårt nya resemönster är givetvis standarden och de snabbgående färjorna avgörande.
Val av rederi har givetvis avgörande betydelse för trafiken. Den ständiga oron och ovissheten kring vår trafik gagnar ingen och tar viktig kraft och energi som vi behöver lägga på annat.
Den ansvariga ministern, centerpartisten Åsa Torstenssons svar på skriftliga frågor i ärendet och att inte låta sig intervjuas av media skapar bara mer oro.
Se på Bornholm
Regionfrågan och Ansvarskommitténs arbete börjar bli allt hetare ju närmare 28 februari vi kommer. Jag har förståelse för att förändringar kan behövas göra utifrån nya tider.
Jag skall i ärlighetens namn säga att jag inte stänger någon dörr. Jag vill först se förslagen från kommittén.
Det är dock många rykten på förslag som jag kan vara tveksam till för Gotlands del. Kanske kan dock Bornholmsmodellen vara intressant om vi måste göra något?
Vi har från socialdemokraterna på Gotland bjudit in Sven-Erik Österberg, som är en av våra socialdemokratiska ledamöter i kommittén, att komma hit på måndag och orientera oss inom partiet i frågan om Ansvarskommitténs arbete.
Gasledningen är nu en mycket aktuell fråga och visst är turerna kring Carl Bildts affärer i detta en mycket märklig historia.
Carl Bildts inblandning i de ekonomiska turerna gör ju inte att jag känner mig säkrare i att vi skulle kunna stoppa den planerade dragning.
Carl Bildt är definitivt inte rätt person att vara talesman i ärendet. Det är mycket förvånande att regeringen i övrigt är så tyst i frågan och att Fredrik Reinfeldt inte tar ledning i ärendet.
Sista partiledardebatten
På tisdag startar riksdagen efter juluppehållet och på onsdag är det partiledardebatt. Förmodligen Göran Perssons sista partiledardebatt i den formen innan vi har partikongress med val av ny partiordförande. Det är med viss bedrövelse som jag ser att en efter en av tänkbara kandidater tackar nej.
Det skulle ha varit uppfriskande om vi kunna tillåta oss en lite mer kamp om partiledarposten utan att för den skull peka ut förlorare.
Partiledarposten är inte allt, utan det handlar också om hur vi väljer att toppa partiet och laget i övrigt.
Där är valet av ledamöter i partiets verkställande utskott och ett vice ordförandeskap inte helt oviktigt.