Centern i dåligt sällskap i miljöfrågan

Politik2010-05-04 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Kan man både äta kakan och ha den kvar? Det är vad centern ägnar sig åt just nu, i alla fall i miljöpolitiken. Både på riksplanet och i Gotlands kommun. Det skall gå att både påstå att man driver ansvarsfull miljöpolitik och samtidigt försäkra att ingenting behöver förändras. Vi kan fortsätta precis som vanligt.
I förra tisdagens politiska samtal mellan socialdemokraterna och centern på Gotland förklarade Eva Nypelius att Gotland skall vara ekokommun med världsbäst miljöpolitik.
Sen gick Lars Thomsson till hårt angrepp på miljöpartiet, som vill höja skatten på bensin och diesel. Vi måste kunna fortsätta köra bil, flyga och åka snabbfärja lika mycket och lika billigt som nu. Annars hotar katastrof för vårt näringsliv. Klimathotet väljer vi att bortse från.

M och fp struntar i miljön
Thomsson har inte begripit att miljöpartiet har verkligheten på sin sida. Även om deras förslag inte är populära. Thomsson har ju ett problem till. Han måste få ihop sin politik med moderaterna och folkpartiet.
Dessa har aldrig besvärats särskilt av miljöproblem eller kärnkraftens risker. Thomsson klarar kritiken för helomvändningen i kärnkraftsfrågan genom att hoppas att inga privata företag skall ha pengar att satsa i ny kärnkraft. Nog är det tydligt att centern passerat bäst-före-datum för länge sen när det gäller trovärdighet i miljöfrågor. I tekniska nämndens sammanträde förra onsdagen blev sammanbrottet totalt. För femtielfte gången diskuterade vi parkeringsavgifter.
Ordföranden Kjell Skalberg (c) hade tillsammans med förvaltningen och oppositionsledaren Tommy Gardell (s) utarbetat ett förslag som både tillgodosåg handelns intressen, parkeringsbehoven för folk som kör till Visby från landet, och den inriktning jag faktiskt ännu tror att vi har, som ekokommun.

P-avifter för att reglera trafiken
Parkeringsavgifter är bara en bit i en medveten strävan att minska biltrafiken. Vi vill inte ha dem för att kasta i kommunens svarta hål. Vi vill kunna bygga ut en bättre, tätare och mer anpassad kollektivtrafik. Då behövs de här pengarna.
Det är tillåtet i lagen att ta ut parkeringsavgifter för att "reglera trafiken". Ingenting kan vara mer effektivt, men det har visst inte länsstyrelsen förstått. Eller är alla moderater på det bygget? Folkpartiet fick gå med budet den här gången. De har aldrig ens låtsats vara miljövänner. För dem gäller handelns intressen. Man skriker högt om de arbetsplatser som försvann när kommunen flyttade ut från innerstan. Innan vi ens har sett vad det betyder med flera hundra nya boende. Folk som har råd med de hyrorna har god ekonomi. De lär kunna handla. Och de bör ha råd att betala för bilen också.
Det hedrar Skalberg att han inte framställer sammanbrottet i nämnden som en stor seger för allianspolitiken. Utan "en kniv i ryggen". Moderaterna kör hårt nu. Det gäller att bli största parti och ta den andra riksdagsplatsen.
P-avgifter är mycket impopulärt. Folk har råd med stora dyra bilar, de har råd att köra mer för varje år. Men de har absolut inte råd med tre kronor i parkeringsavgift. Folk som har råd att bo i innerstan, ser det som självklart att de skall gratis ockupera en bit av gatan för sin bil. Det är en skam om den här moderata politiken går hem bland väljarna.

Skalberg valde fel
Skalberg hade ett verkligt val i onsdags. Och han valde fel! Vi var fem stycken i oppositionen, som stod för den överenskommelse som gjorts före sammanträdet. Vi röstade inte av taktiska skäl, utan därför att vi faktiskt tror på ekokommunen Gotland. Helt klart har centern hamnat i mycket dåligt sällskap. Men sånt kan ändras!