LEDARE
Visby hamn är ständigt på tapeten och olika förslag för den framtida planeringen presenteras med jämna mellanrum. Om några år kommer huvuddelen av den nuvarande godshantering att vara flyttad till Klintehamn och en mindre del eventuellt till Slite. Orsaken är att mer och mer verksamhet av icke hamnkaraktär förlagts till hamnen, som exempelvis Campus Gotland, restauranger och kontor.
Att gamla anrika hamnområden förvandlas på detta sätt är en trend som finns runtom i världen. Arbetsplatser och bostäder med sjönära läge är attraktiva, men ibland glöms en viktig sak bort: En levande hamn med handelssjöfart hela året är betydligt charmigare än en hamn som endast lever upp på sommaren och då bara med fritidsbåtar. Jag tror att de flesta upplever just liv och rörelse i inre hamnen som själva dragningskraften. Sedan må det vara flis-, virkes-, grus- eller spannmålsbåtar som lossar eller lastar.
Med risk för att bli kallad nostalgiker konstaterar jag att utvecklingen av Visby hamn tyvärr gör att en del av dess attraktionskraft försvinner tillsammans med nedläggningen av den traditionella hamnverksamheten. Innebörden av ordet ”hamn” är förresten enligt Svenska Akademins ordlista ”skyddad plats för förtöjning av båtar”. Inget om kontor och restauranger!
Med tanke på att tiden för den traditionella hamnverksamheten snart är över är det bara att gilla läget och därför glädjas över Wisby bryggeris planer på ett eventuellt nytt bryggeri i gamla hamnstationen. Det innebär liv och rörelse i den inre delen av hamnen året runt.
Stora delar av inre hamnområdet upptas nu på vardagar av parkerade bilar. Varför inte bygga ett eller flera parkeringshus, men tyvärr verkar det vara tabubelagt att tala om P-hus i världsarvsstaden Visby. Det beror förmodligen på att man ofta förknippar dessa med föga estetiskt tilltalande betongklumpar. Så behöver det dock inte vara. Genom rätt utformning och anpassning till omgivande bebyggelse kan det istället bli en försköning av hamnmiljön, vilket stora ”hav” av biltak knappast utgör.