Att ta fram en cykelstrategi är ett måste för Region Gotland efter det definitiva underkännande som regionen fick i Cykelfrämjandet undersökning av cykelpolitiken, vilket jag tidigare skrivit om här på Gotlands Folkblad.
En del i cykelstrategin bör vara att koppla ihop kollektivtrafiken och cykling. För många gotlänningar är bilen ett måste, det är svårt att bo på Gotland utan körkort och bil. Det faktumet kommer inte att förändras inom en överskådlig framtid.
Däremot kan vi göra mycket för att underlätta för resande med andra färdmedel. Kollektivtrafiken är en bit och cykling är en. Det borde vara möjligt att ta cykeln till bussen och efter bussresan cykeln igen.
Morötter till cyklister
Idag kan man ta med cykel på bussen, vilket är bra. Men det är kanske dags att ta bort avgiften för medföljande cykel. På populära turer kan en cykelvagn kopplas på bussen. Det kan också vara värt att titta över hur det ser ut vid busstationerna, finns det bra cykelparkeringar överallt?
Många kommuner och privata företag har infört olika typer av morötter för de anställda som väljer att ta sig till fots eller med cykel till jobbet. Längre raster, deltagande i tävlingar med fina priser eller presenter till dem som tar cykeln eller går. Det är något som Regionen kan implementera i friskvårdspolicyn omgående.
För företag och regionen skulle det vara många tjänstebilar som ersattes med tjänstecyklar om bara viljan fanns, det finns ju knappast ekonomiska argument för bilarna.
Cykel som en friskvårdsförmån
Cykelfrämjandet jobbar för att man ska kunna ha cykel som en friskvårdsförmån utan att förmånsbeskattas, vilket förstås skulle vara bra om de gotländska riksdagsledamöterna motionerade om i riksdagen.
Idag kan bara den som kör bil eller åker kollektivt göra avdrag i deklarationen, inte den som väljer cykel - vilket också bör förändras.
På Gotland är just nu Bussiga kortet det främsta politiska slagträet. Bussiga kortet kostar pengar, men det är viktigt för att få ungdomar att röra på sig och för att få unga att upptäcka nya möjligheter, men framförallt för att bli självständiga och oberoende. Om dessutom unga lär sig att åka kollektivt redan tidigt så ökar förutsättningarna för att de låter bilen stå lite oftare när de blir vuxna. Däremot finns det ingen anledning till att Bussiga kortet ska gälla på stadsbussarna i Visby.
Hyrcyklar här och där
I Visby är avstånden aldrig för långa för en cykeltur, oftast är det promenadavstånd dit man skall. Att etablera ett system med hyrcyklar till en billig peng är ett bra komplement. Allmänna hyrcykelsystem finns redan i många städer.
Bland annat i Göteborg finns hyrcyklar utplacerade på flera ställen och där man för en låg avgift kan hyra en cykel några timmar och sedan lämna den på samma ställe eller vid en annan cykelstation.
Naturligtvis kostar det pengar, men det är en investering som kan leda till fler cyklister och kanske till och med kan bli självfinansierat efter ett par år.
Det finns mycket att göra för att öka cyklismen på Gotland, och det behövs. Allt för många gotlänningar väljer bilen, även när det finns bättre alternativ. Först och främst gäller det att ta fram en strategi, sen gäller det att börja trampa.