De enkla turistproblemen ska lösas
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Ett problem som funnits en längre tid när det gäller just dessa resenärer är att det finns alldeles för få toaletter i hamnen och på de olika besöksmålen. De större kryssningsbåtarna ankrar på redden och passagerarna "bussas" sedan in till hamnen med mindre så kallade barkassbåtar till väntande rundtursbussar. Med kanske tio till femton bussar på kajen kan det bli stor anstormning till de få toaletter som finns.
När det gäller just hamnen berör toalettproblemet inte bara kryssningsresenärerna, eftersom bristen är uppenbar även för övriga turister och besökare. Nu har toalettfrågan uppmärksammats av Turistföreningen och det är bra. Synd bara att man inte observerat problemet tidigare, för det har nämligen funnits under många år.
Det är viktigt att turistnäringen och kommunen ibland tillsammans sänker blicken och diskuterar de små, men mycket viktiga frågorna som rör turismen. Ofta relativt billiga att åtgärda, men där man får "mycket för pengarna". Vi siktar ofta högt och diskuterar gärna stora anläggningar och visioner. Det är bra, men helhetsintrycket får inte glömmas bort, vilket ju är det som fulländar Gotlands popularitiet och dragningskraft. Om många besökares mest bestående minne från Gotland och världsarvsstaden Visby är långa toalettköer, ger det ingen bra PR för nya besök.