De folkvalda eniga om krav

Politik2006-08-22 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Ett enigt kommunfulläktige tog beslutet att ställa sig bakom de krav på den framtida färjetrafiken, som partierna och en rad organisationer på Gotland kommit överens om i maj i år.
Det är bra att det folkvalda fullmäktige tar ett formellt beslut för att visa den totala gotländska enigheten om kraven på färjetrafiken. Alla är överens om det inte får bli några försämringar mot idag. Det största hotet är långsammare färjor på grund av de sannolikt snabbt ökande bränslepriserna.
I en artikel på ledarsidan i GA i lördags menade riksdags- och fullmäktigekandidaten Rolf K Nilsson (m) att det känns som att slå in öppna dörrar med att fullmäktige tar det uttalande, som alla partier redan kommit överens om. Men likväl finns det ett stort symbolvärde i att det folkvalda kommunfullmäktige på Gotland ställer sig bakom kraven och skickar dem till infrastrukturminister Ulrica Messing och Rikstrafiken.
Gotlandstrafikens standard är avgörande för Gotlands framtid. Det är den viktigaste infrastrukturfrågan för Gotland. Det är vår landsväg. Gotland har visat, att när vi har en så bra standard som nu, då klarar vi det mesta själva på ön. Näringslivet sprudlar med många investeringar och framtidstro. Färjetrafikens standard har ett avgörande utvecklingsvärde för Gotland och är vår största politiska symbolfråga.
Visst fanns det valtaktik i att frågan nu togs upp av centern, men det är ett så stort symbolvärde i enigheten, att man måste bortse från taktikspelet. Alla var ju överens om att kommunledningen med Jan Lundgren i spetsen gjort ett enormt bra bearbetningsjobb för att driva frågan i den riktning som alla är överens om.
De gotländska kraven på färjetrafiken är väl kända av ansvarig minister Ulrica Messing och statsminister Göran Persson. Under Almedalsveckan fick alla partiledare klart besked om den gotländska uppfattningen. Och de förstod och höll med gotlänningarna. Sedan får vi se om de alla ställer upp med den dryga halva miljard kronor per år, som det lär kosta med nuvarande oljepriser. Ett enigt folkvalt fullmäktige har formulerat gotlänningarnas krav om färjetrafiken. Det är bra.