Den anonyma lågprismaten

Politik2005-07-14 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Det blir allt vanligare att de stora livsmedelskedjorna använder egna varumärken på sina produkter. På dessa förpackningar framgår det nästan aldrig var exempelvis grönsakerna är odlade eller pizzan tillverkad, utan bara en upplysning om var de är paketerade.
Produktions- och paketeringsland behöver ju inte vara det samma och vad jag förstår är det lite av livsmedelshandelns avsikt med egna varumärken. Råvarorna köps in i det land där de för tillfället är billiga, men för konsumenten är förpackningen densamma. Förklaringen till detta handlingssätt sägs vara att priserna måste pressas.
Problemet är bara att de inte prismässigt kommer att kunna konkurrera med alla utländska kedjor som är på väg att etablera sig i Sverige. Istället borde de kända och etablerade aktörerna i den svenska livsmedelshandeln profilera sig genom hård marknadsföring av för konsumenterna välkända varumärken. Här finns chansen att gå i täten med ordentlig ursprungsmärkning.
Det är viktigt att kunna se var produkten kommer ifrån, eftersom odlings- och produktionsmetoder, giftanvändning med mera skiljer sig mellan olika länder. Förhoppningsvis kommer fler konsumenter framöver att reflektera över detta och läsa på förpackningen och också ställa frågor om produktionsland till respektive livsmedelskedja.
Blir frågorna tillräckligt många blir handeln tvingad att införa ursprungsmärkning på sina egna varumärken och dit tycker jag att vi konsumenter skall sträva. Glädjande nog visar undersökningar att konsumenternas intresse för kvalitetsmat ökar och att det inte bara handlar om priset. Nu gäller det bara för producenter och handel att hänga med och inte missbedöma utvecklingen. Det kommer alla att tjäna på.