Den här gången blev det anbud på trafiken
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Däremot har - i alla fall då detta skrivs - ännu inte någon lyckats få fram namn på andra anbudsgivare. Jag kan försäkra att samtliga gotländska medier jagade efter de uppgifterna i går.
Det är ingen djärv gissning att påstå att det finns andra anbud med i spelet med tanke på vad initierade och mindre initierade källor gör för bedömningar. Som exempelvis att om något annat rederi hade lagt anbud förra gången så hade inte Rederi AB Gotland avstått.
Tids nog kommer vi att få svaren, men i dagsläget säger i alla fall Destination Gotlands vd Sten-Crister Forsberg att avgörandet nu låg i att svenska rederier garanterades samma konkurrensvillkor om sjöfartsstöd som kan utnyttjas av en del andra utländska rederier. Summan är inte möjlig att slå fast exakt innan man vet bemanningsstyrka och en del annat, men man räknar med att det rör sig om cirka 50 miljoner kronor på årsbasis.
I dagsläget är det många rykten som surrar. Om man rensar i dessa och gör vissa egna sannolikhetsbedömningar så blir inte jag förvånad om vi snart får besked också från Tallink att det rederiet lämnat anbud på Gotlandstrafiken.
I så fall har Rikstrafiken lyckats i sitt uppsåt att få en upphandling i konkurrens, vilket sannolikt bör avföra påståendena om "enorma övervinster" i framtiden.