Den osynliga kompassen
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
De som hjälper oss att navigera, som tillhandahåller kartan och kompassen, har stor makt över vilken väg vi tar. Vad finns överhuvudtaget tillgängligt och sökbart? Vad rankas högt, och i vilken utsträckning kan företag köpa synlighet genom sökordsoptimering?
Tro inte allt du läser i tidningen, hette det förr. Tro inte att de sajter du hittar på internet hamnar högst i din sökning av en ren slump, borde vi kanske tillägga.
På Bokmässan i Göteborg, hölls ett seminarium om Google och framtiden. Santiago de la Mora, företagets Europachef för bok och bibliotek, inledde med ett föredrag om hur Google arbetar med böcker och nyheter. I den efterföljande panelen lyfte bland annat Natur och Kulturs VD Eva Swartz Grimaldi vikten av att diskutera Googles maktposition. Hon har en viktig poäng.
Föreställningen om internet som en arena för fri information måste ifrågasättas och diskuteras. Ett fåtal giganter har ett oerhört inflytande över vilken information vi hittar, och i vilka sammanhang. I Googlesamhället behöver vi inte bara läsa kritiskt, utan också hantera sökmotorernas bristande transparens.