Det avgörande är motivation, pedagogik, kunskap och lust

Motivation, pedagogik och kunskap är det som gör lärare till lärare och lämpade för undervisning. Låt dessa pedagoger få ägna sig åt detta och inte annat som inte har med kunskap och lust att göra.

Motivation, pedagogik och kunskap är det som gör lärare till lärare och lämpade för undervisning. Låt dessa pedagoger få ägna sig åt detta och inte annat som inte har med kunskap och lust att göra.

Foto: ERIK G SVENSSON

Politik2010-12-11 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Det hjälpte inte att ta av "kepan" när resurserna till stöd inte längre fanns. Det hjälpte inte med order då man inte förstod värdet av att kunna imperfekt och inte förväntade sig ett futurum. Det hjälpte inte med betyg när man för länge sedan gett upp med att kunna förstå det som var målet. Det hjälpte inte att det fanns en valfrihet bland skolor när mamma inte hade råd med bussbiljett.


Pedagogik och lärartäthet
Vi har en folkpartistisk utbildningsminister som försökt att med flera order beordra fram bättre resultat och en bättre skola när verkligheten handlar om pedagogik, lärartäthet och social skiktning. Kanske att vi på Gotland har lyckats begränsa skadeverkningarna av en syn på skolan som på fastlandet till och med omfattats av vissa vilsna socialdemokrater.

Men visst vore det skönt om saker och ting kunde åtgärdas med enkla lösningar och tydliga order. Som förälder har vi nog en och annan gång försökt detta, när vi med hela vår övertygelse och ända från tårna talat om vad det är som gäller. Tack och lov så kan våra barn och ungdomar med ett enkelt "och" få oss att förstå att lyssna in, är en förutsättning och mycket gångbar väg till förändring. Det handlar helt enkelt om motivation och pedagogik.

Motivation, pedagogik och kunskap är det som gör lärare till lärare och lämpade för undervisning. Jag som en utomordentligt stökig elev kan ändå med välbehag komma ihåg de lärare som kunde locka till förståelse av alltifrån ekvationer till reformationen. De lyssnade, väntade och förklarade. En pedagogik som brann och där kunskapen var en självklarhet. En yrkeskompetens som fortfarande finns och som väntar på att få utrymme och tid.


Kunskap och lust
Låt dessa pedagoger få ägna sig åt detta och inte med formalia som överhuvudtaget inte har med kunskap och lust att göra. Den sociala skiktningen gör att skolor i utsatta förortsområden dräneras på elever med bra förutsättningar och kvar blir de elever med allt större behov av stöd. Ett stöd som inte finns då pengarna saknas. Vi kan då inte bli förvånade över att våra ungdomar visar frustration som ibland tar sig uttryck i en allt större vilsenhet. Det är inget försvar av beteendet utan bara en förklaring.


Elever med stort behov
Fler pedagoger som får arbeta med sitt uppdrag och som ges rimliga förutsättningar så att elever med stort behov inte göms undan eller beordras till yttre excersis. Det är dags att vi som vuxna ser vårt ansvar och skapar de förutsättningar som våra barn och ungdomar längtar efter!