Det börjar bli lite mycket nu
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
De senaste dagarna har det varit mycket publicitet kring Destination Gotland och detta efter en polisanmälan som gjorts av Rikstrafiken till ekobrottsmyndigheten. Anledningen är att man anser att färjerederiet kvitterat ut för stor ekonomisk ersättning för gotlandstrafiken.
Hur det förhåller sig med den saken återstår att se efter polisutredningarna och det är viktigt att komma ihåg att aldrig någon är dömd bara för att man blir polisanmäld. Det gamla uttrycket "ingen rök utan eld" kanske ändå till viss del kan tillämpas i sammanhanget, eftersom jag utgår från att Rikstrafiken, vilken är statens upphandlare av gotlandstrafiken, inte utan vidare tillgriper en så allvarlig åtgärd som polisanmälan. Dessutom har det visat sig att rederiet på senaste tiden inte uppfyllt avtalade miljökrav, vilket innebär att färjorna släpper ut mellan 25 och 50 procent mer kväve än avtalet tillåter.
Nu är det inte första gången rederiet är i blåsväder när det gäller teknik och kvalitet på de nya storfärjorna. De så kallade stabilisatorerna blev det problem med redan vid hemresan från varvet och detta har sedan upprepats under resa med passagerare. Rodren påverkades ganska snart av vattenströmningar och fick frätskador.
Förra sommaren hände det som inte får hända. En av färjorna fick maskinproblem utanför Nynäshamn och drev i drygt tre timmar! Under vintern uppstod ett fel i manövreringssystemet på M/S Gotland och fartyget började plötsligt röra sig framåt efter förtöjningen i Nynäshamn, med åtföljande lätt grundstötning. Det medförde att fartyget fick tas ur drift ett par dagar, vilket innebar irriterande tidtabellsändringar.
I bästa fall är det tillfälligheter som gjort att ovanstående tekniska fel uppstått på så nya fartyg, men när det gäller misstankarna om ekonomiska oegentligheter handlar det nog mest om den mänskliga faktorn. Förhoppningsvis kommer alla frågetecken om både ekonomi och teknik att rätas ut inom en snar framtid. Men som sagt, det börjar bli lite mycket nu.