Dialog med elever och patienter

Fler pedagoger och mindre elevgrupper vill Åke Svensson satsa pengar pĂ„.

Fler pedagoger och mindre elevgrupper vill Åke Svensson satsa pengar pĂ„.

Foto: ERIK G SVENSSON

Politik2010-05-29 04:00
Detta Àr en ledare. PÄ hela Helagotland publiceras ledarartiklar frÄn GotlÀnningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
NÀr saker och ting inte utvecklas som det var tÀnkt finns det olika förklaringsmodeller. HuvudspÄren Àr antingen individen eller samhÀllet och dÀremellan finns alla andra sÀtt att förklara varför det blev som det blev. UtifrÄn detta sÀtts sedan ÄtgÀrder in.
Vi har genom Ären blivit alltmer individualiserade och egna. NÀr dÄ resultaten i skolan uteblir eller svÄrigheterna att följa med blir uppenbara dÄ gÀller det att lÀgga krav pÄ individen. Hon eller han skall tvingas att ta sitt ansvar, som det ofta heter.
Det vanligaste sÀttet Àr att sÀtta betyg. Och idag vill skolministern att detta skall göras allt tidigare i skolan. Tanken Àr att betyget skall sporra eleven att lÀsa mer och öka kunskapen. DÄ bortses det ifrÄn att det redan idag sker en individuell undervisning som utgÄr frÄn den enskilde eleven och med individuella utvecklingsplaner (IUP).

Med elever och förÀldrar
IUP upprÀttas i dialog med elever och förÀldrar, dÀr man ser till eleven och dess kunskapsutveckling. IUP ska vara ett levande dokument som hela tiden utvÀrderas och följs upp. Eleven, förÀldrarna och skolan tar pÄ sig ett ansvar för att mÄlen ska nÄs. Utan denna dialog skulle det vara meningslöst att försöka lÀgga ut resurser dÀr det saknas sÄvÀl bedömning som uppföljning. Betyg Àr egentligen ytterligare en bedömning dÀr kunskapen om elevens kunskapsnivÄ och behov redan finns. Sedan Àr det inte ovanligt att ett betyg inte sporrar ytterligare, utan istÀllet fÄr eleven att ge upp fullstÀndigt!

I dialog med patienten
Inom sjukvÄrden Àr det sjÀlvklart att den första ÄtgÀrden med en patient Àr att stÀlla en diagnos. UtifrÄn diagnosen sÀtts sedan ÄtgÀrder, behandling, in. Allt annat vore förgÀves och ett slöseri med resurser. Att patienten hela tiden hÄlls informerad om hur resonemanget sker, skall egentligen inte behöva pÄpekas, utan Àr sjÀlvklart.
Men behandlingen inbegriper ocksĂ„ patientens ansvar för sig sjĂ€lv med de val han eller hon gör kring tobak, alkohol, motion och livsvanor. Återigen bygger Ă„tgĂ€rder inte bara pĂ„ en enskild bedömning, utan ocksĂ„ en dialog mellan alla inblandade. Inför budgeten för Ă„r 2011 handlar det, som vanligt, mellan olika prioriteringar och hur pengarna har bĂ€st effekt. Ingen har knappast invĂ€ndningar nĂ€r behoven för de mest utsatta skall sĂ€ttas i frĂ€msta rummet och ges de resurser som finns att fördela.

Mindre elevgrupper
Men det finns alltid en frestelse att söka snabba, enkla, billiga och ofta populistiska lösningar. Jag ser att betyg i allt lÀgre Ärskurser Àr en sÄdan lösning pÄ ett omrÄde dÀr det redan finns bÄde kunskap som dialog men inte alltid resurser!
DÀrför bör en budget för 2011 i Gotlands kommun inbegripa mer resurser till grundskolan. Resurser som utgÄr frÄn den enskilde elevens behov med mer stöd och ÄtgÀrder utifrÄn IUP. Kort uttryckt handlar det om fler pedagoger och mindre elevgrupper!
LĂ€s mer om