Domaredans till ny melodi
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Frågan slutar dock vara ointressant när man som medborgare hamnar inför skranket i exempelvis ett mål där det finns politiska värderingar inblandade. Vill man då att den som ytterst avgör frågor som exempelvis om jag ska få bygglov på min tomt, åläggas skattetillägg, få indragen sjukpenning eller om staten kränkt medborgarnas fri- och rättigheter - listan kan göras väldigt lång - ska vara politiskt tillsatt utan insyn. Med det följer också att personerna kan ha en underliggande politisk agenda som spelar in i tolkningen av lagen? Det vill nog få i den situationen.
Men så kan det bli i dag. Till exempel är ordföranden i Regeringsrätten, som avgör administrativa mål i sista instans, i dag en före detta socialdemokratisk minister. Otaliga andra, exempel finns på hur jurister med politiska kopplingar fått tunga dömande positioner. Det är olyckligt. Även om det naturligtvis kan vara så att de är de mest lämpade så är det inte tillräckligt. I dag förväntar vi oss att det också syns utåt, genom att den mest lämpade får jobbet i en öppen antagning.
Nu ska detta äntligen bli annorlunda. Förvisso blir det även i fortsättningen regeringen som utser domarna, men kandidaterna - personerna - den har att välja bland ska tas fram genom ett öppet ansökningsförfarande. Alla ska kunna söka de lediga domarjobben. Dessutom ska en oberoende nämnd - Domarnämnden - ranka och rangordna de sökande.
Fortfarande får regeringen besluta fritt men väljer den en egen kandidat ska Domarnämnden få yttra sig om hans eller hennes lämplighet.
Naturligtvis blir ett sådant system ingen garanti för att allt kommer att gå öppet och schyst till i fortsättningen och att därmed de mest lämpade får jobben. Men det kommer att bli öppnare och den regering som till äventyrs kommer vilja lägga politiska synpunkter på utnämningarna eller påverka processen kommer att få det svårare.
Naturligtvis blir det inte omöjligt, det går naturligtvis att utse "rätt" personer med "rätt" åsikter till Domarnämnden. Men det kommer att krävas att agerandet sker i flera steg och att det i slutändan, när tjänster ska tillsättas, kan motiveras med sakliga skäl.
Uppdelningen mellan domstolar, riksdag och regering blir tydligare. Denna process kommer alla att vinna på, men mest av allt domstolarna. Ökat oberoende gynnar medborgarnas förtroende för domstolarna som oavhängiga och fria tolkare av de lagar som riksdagen stiftar efter förslag från regeringen. Maktdelning med andra ord. Och även en fjäder i hatten för sittande regering och justitieminister, det är faktiskt sällsynt att ett statsorgan frivilligt minskar den egna makten.