Drivs Gotlandstrafiken av välgörenhet?

Politik2005-09-03 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Gotlandsbolagets vd Jan-Eric Rosengren tillbakavisar i sitt inlägg mitt påstående om att Gotlandsbolaget har ett guldkantat avtal om Gotlandstrafiken.
Jag har ytterligt svårt att tro att vinstmaskinen Gotlandsbolaget driver Gotlandstrafiken för att lära sig driva effektiv trafik och köpa bra båtar.
Den kompetensen finns ju redan genom Eric D Nilsson och hans komsultfirma! Vilket han rikligen belönas för.
Om nu Destination Gotland redovisar en förlust på 4,6 miljoner kronor förra året, så handlar det väl mest om hur man bokför vinsten.
Fartygshyran till Gotlandsbolaget kan ju fungera som vinstöverförare. Ju större vinst i Destination Gotland, desto högre fartygshyra till Gotlandsbolaget!
Dessutom är det ju ett guldkantat hyresavtal mellan bolagen, då ägaren hyr ut snabbfärjorna och Destination Gotland belastas med alla kostnader för driften och de allt kostsammare reparationerna på motorer och roder.
Ingen tror väl att Gotlandsbolaget kör Gotlandstrafiken av välgörenhet, utan det är naturligtvis största möjliga vinst som gäller.
Numera är vinstmaskinen Gotlandsbolaget duktiga på att ge gotlänningarna bra färjeförbindelser, som de får bra betalt för av skattebetalarna.