Dyrare med oljeutsläpp?
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Det som beslutats i riksdagen är anpassningar till de EU-direktiv, som skärper bestämmelserna. De gör att en oljemarodör kan dömas till böter på cirka 7,5 miljoner kronor och upp till drygt 14 miljoner kronor. EU-direktivet gäller alla EU-länder. Och det finns också möjlighet att nationellt lagstifta om ännu hårdare straff.
Det finns dock en hake. För att kunna åtala, döma och utkräva böter på miljontals kronor så det känns, så måste fartyget lägga till i svensk hamn. Om det är detta som är villkoret finns risk för att de nya bestämmelserna blir lika tandlösa som dagens regler.
Kampen mot oljedöden sker på fler plan. Skärpningar av straffen är en väg, liksom möjligheterna att verkligen sätta fast de som släpper ut oljan. Lagändringen gör det också lättare att döma böter, då det enbart är utsläppets konstaterande som räcker. Åklagarna behöver inte påvisa att det skett avsiktligt som idag.
Den andra vägen är att underlätta för fartygen att släppa miljöfarligt avfall i hamnarna. Det går att göra kostnadsfritt i de svenska hamnarna. Om fler länder följer detta svenska exempel skulle det minska utsläppen hoppas, miljöminister Sommestad.
Det är stora ekonomiska intressen som styr sjöfarten i Östersjön. Rysslands olja ska ut ur Östersjön och antalet fartyg som passerar Gotland ökar med astronomiska siffror. Därför är det livsavgörande för livet i Östersjön, på Gotland och våra möjligheter för våra viktigaste näring, besöksnäringen, att oljemarodören stoppas. Kan det ske genom hårdare straff, som gäller alla EU-länder, så är det bra. Frågan är om det räcker.