En bilpool behövs här

Foto: MAJA SUSLIN / SCANPIX

Politik2012-03-16 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

På Gotland fanns vid årsskiftet 32 796 personbilar, men behöver en befolkning på 57 308 personer verkligen så många bilar?

Vi måste ändra vårt sätt att resa, det fungerar inte att sitta och puttra runt i varsin bil som spyr ut avgaser, det är varken hållbart för miljön eller för vår privatekonomi.

Boende på Gotland är nästintill tvungna att ha tillgång till bil, men det är en stor kostnad som inte alla hushåll klarar eller vill ta. Det är därför ytterst märkligt att det inte finns en enda bilpool på ön, där medlemmarna kollektivt äger ett par bilar och som de kan boka när de behöver en bil. Det skulle kunna finnas en i varje större samhälle och ett par stycken i Visby.

För konsumenten finns det flera fördelar med att vara medlem i en bilpool, hen kan ha tillgång till bil utan att behöva äga en bil, bilen kan användas vid behov för en rimlig summa och eventuella reparationer bekostas gemensamt.

Vidare kan medlemmen också planera sina bilresor bättre, om kostnaden för bilkörningen blir tydlig vid varje körning blir det lättare att ersätta bilresan med andra färdmedel eller helt enkelt planera resan på ett smartare sätt (till exempel att utföra flera ärenden samtidigt).

Bilpoolerna kan också ha andra så kallade spillover-effekter som att medlemmarna i poolen börjar samåka, upptäcker fördelarna med andra transportmedel och det skapar nya marknadsarenor, exempelvis för marknadsföring/reklam på bilarna.

För miljön är det förstås bra om människor åker mindre bil och framförallt inte åker i onödan. Trots att nästan hälften av bilarna som registrerades förra året på Gotland var miljöbilar så är vi fortfarande ett av de länen med lägst andel miljöbilar, 4,74 procent (Stockholm är bäst med 14 procent miljöbilar). I många av de bilpooler som idag finns på fastlandet satsar medlemmarna i poolen ofta på att köpa in miljöbilar, en investering som kanske känns för osäker för det enskilda hushållet att göra.

Miljöpartiet har försökt driva på för en bilpool inom regionens regi, för att först organisera regionens egna bilar och sedan öppna upp för privatpersoner att låna/hyra bilarna. Motionen från Miljöpartiet lades redan 2006. Men frågan har dragit ut på tiden och först i maj i år ska ledningskontoret redovisa hur en sådan organisation kan byggas upp. Det finns också privata företag som är intresserade av att starta bilpool på ön.

Gotland behöver en bilpool och förutsättningarna för en sådan finns. Vem startar först; regionen, ett företag eller ett kooperativ?