En explosionsartad utveckling

FRAMTID. Snart kanske det bara finns matkedjornas egna märkesvaror (EMV) i hyllorna.

FRAMTID. Snart kanske det bara finns matkedjornas egna märkesvaror (EMV) i hyllorna.

Foto: Janerik Henriksson / TT

Politik2014-10-23 05:12
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

LEDARE

Förra veckan var det elva år sedan jag publicerade min första ledartext som vikarie på den här sidan. Rubriken var ”Märkesmat – men till vilket pris?”, en fråga som då var i sin linda. Elva år senare är det bara att konstatera att utvecklingen gått snabbare än någon kunde tro – den har varit explosionsartad. Så här skrev jag 2003:

”Det blir allt vanligare att de stora livsmedelskedjorna använder egna märken på sina produkter. Som exempel kan jag nämna djupfrysta grönsaker. Där finns det ju sedan länge ett par välkända märken som nästan varit med sedan djupfrysningsteknikens start.

Nu dyker livsmedelskedjornas egna märken upp i diskarna och det kan kanske vara bra. Men det finns en hake. Det framgår nästan aldrig på förpackningarna var grönsakerna är odlade, utan bara en upplysning om var de är paketerade. Odlings- och paketeringsland behöver ju inte vara det samma och vad jag förstått är det lite av livsmedelshandelns avsikt med egna märken. Man köper råvaran i det land där den för tillfället är billig, men förpackningen är densamma.

Ett annat exempel är mjölk. En tysk lågpriskedja håller på att etablera sig på ett antal platser i Sverige och vill i framtiden även komma in på den gotländska marknaden. Denna kedja säljer enbart mjölk under sitt eget varumärke, varför man gjorde förfrågan hos den svenska mejeriindustrin om att få köpa mjölk som paketerades under företagets varumärke. De svenska mejerierna avvisade detta, vilket fick till följd att livsmedelskedjan nu transporterar sin färskmjölk från Tyskland till butikerna i Sverige. Denna mjölk är enligt uppgift ’halvt långtidsbehandlad’, vilket ger en hållbarhet på nära två veckor. Det var bra att den svenska mejerinäringen tackade nej och därigenom värnar om sina produktnamn, men tyvärr försämras ju avsättningsvolymerna för den svenska mjölken. Just den frågan får jag säkert anledning att återkomma till.

Detta är bara två exempel. Nu ligger bollen hos oss konsumenter! Det är viktigt att kunna se var produkten kommer ifrån, eftersom odlings- och produktionsmetoder, giftanvändning med mera skiljer sig mellan olika länder.

Förhoppningsvis kommer fler konsumenter framöver att reflektera över detta och läsa på förpackningen och också ställa frågor om produktionsland till respektive livsmedelskedja. Blir frågorna många borde man känna sig tvingad att införa en ursprungsmärkning och dit tycker jag att vi konsumenter ska sträva.”

Största vinsten med egna märkesvaror gör förmodligen handeln när dessa erövrar allt större del av butikshyllorna.

Hörde den här kommentaren i en butik: ”Känns som vi är på väg mot ett gammalt öststatssystem, där det bara finns ett märke att välja på.” Träffande bild av vad som kan vänta oss konsumenter.