En lösning med många vinnare

Politik2013-11-14 05:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Så blev det sommartrafik till Västervik i alla fall. Till slut föll bitarna på plats i det pussel som med stor möda lagts de senaste veckorna. Saknade eller upp-och-ner-vända bitar har kommit fram och lagts tillrätta och det regionstyrelsens ordförande Åke Svensson kallat en vinna-vinna-lösning framträdde slutligen ur det som stundvis liknat kaos.

Gotlandsbåten AB vann en arbetsseger. Under alla turer har man envist gått vidare och, ursäkta uttrycket, inte slängt yxan i sjön. Vad som varit spel och fasad kan man spekulera över men i det här läget är bolaget naturligtvis att gratulera.

Destination Gotland har funnit för gott att hjälpa till och har därmed undvikit prestigeförluster som man inte vill släpa på i den pågående upphandlingen av året runt-trafiken. Har man lagt ett så förmånligt anbud som sägs kommer gotlänningarna inte att godta något sämre utan strid.

Regionen vann poäng för sin uthållighet och stora ansträngning att stötta näringslivet i den här frågan. Man ska inte lägga alla ägg i en korg men den som tror att man kan räkna bort turismen ut Gotlands framtida näringsliv är inte realistisk.

Ingen kan säga annat än att regionledningen tagit den här frågan på största allvar. Liksom i frågan om året runt-trafiken har våra folkvalda undvikit strid och slutit upp bakom Åke Svensson. Påfrestningen på organisationen har varit avsevärd med tanke på att all annan verksamhet inte ligger still utan måste hanteras parallellt.

Gotlänningarna vinner fler besökare under högsäsong där vi idag har bättre boendekapacitet än någonsin och ett sällsynt stort och bra utbud av restauranger och inhemska råvaror.

Det här ger jobb. Huvudsakligen under sommaren men en tillräckligt stark sommar ger viss effekt även under lågsäsong.

Hamnlösningen blir inte idealisk. Det lär bli trångt och krångligt med bilar i inre hamnen bland båtfolk och glasskunder. Bra skyltning kommer att bli nödvändig för att undvika felkörningar och irritation. Anpassningarna vid färjeläge fyra kan ge upphov till störningar och risken för extra kostnader och oväntat krångel finns där alltid.

Det kommer att finnas olyckskorpar och missunnsamhet. Men tro inte på alla osanningar som redan spritts, till exempel om att gotlänningarna ska betala företagsstöd till Gotlandsbåten AB. De är inte sanna.

Gotlandstrafiken till sjöss får med sommarlinjen till Västervik ett nytt och spännande inslag. Det viktigaste med det är kanske att principen med ett monopolrederi i hamnen är bruten.