I riksdagen har nu regeringens infrastrukturproposition landat och ledamöterna har haft chansen att motionera.
Den gotländska socialdemokraten Christer Engelhardt har samlat kollegor från Kalmar, Kronoberg, Blekinge och Jönköping till en gemensam motion om att minimihastigheten i bastrafiken till och från Gotland ska vara 28 knop.
Den frågan borde vara utklarad vid det här laget men eftersom vi ännu svävar i ovisshet om hur snabbt vi får lov att färdas på vår landsväg kan, om uttrycket tillåts, inga vägar lämnas oprövade.
Argumenten är välkända numera, vi känner dem från officiella skrivelser, från uppvaktningar, insändare och nu också annonser. Lika välkänt är nog kravet att trafiken ska behandlas i linje med annan infrastruktur och i enlighet med olika utfästelser i regeringsförklaring och propositioner från regeringens håll.
Också detta tar Christer Engelhardt och hans kollegor upp i motionen. Att företrädare för hela sydöstra Sverige finns med som undertecknare visar att trafiken inte bara är en angelägenhet för oss på ön. Vårt näringsliv är mer vittförgrenat än vi ibland tror och där är den sydliga linjen väl så viktig som den norra. När det är lugnt i salongen på Oskarshamnslinjen kan bildäcket vara fyllt av diverse godsbärande fordon.
Trafikmotionen är ett bra exempel på hur vi ständigt måste samarbeta och skaffa oss allierade i den kamp vi uppenbarligen måste föra mot regeringen i trafikfrågan. Låt oss hoppas att motionen kan avslås med motiveringen att kraven redan är uppfyllda!
Ett angränsande område Christer Engelhardt lyfter motionsvis är den viktiga frågan om reservhamn för Gotlandstrafiken. Slite är idag det rimligaste alternativet med en nyligen upprustad hamn.
Det är långtifrån en lokal angelägenhet för Slite med omnejd utan en ödesfråga för hela ön att vi inte isoleras om Visby hamn av någon olycklig orsak blir obruklig för kortare eller längre tid. En ansvarsfull infrastruktur innebär också riskanalyser och alternativ när det som inte får hända ändå händer. Att den beredskapen sedan är positiv för Slite är definitivt ingen nackdel.
Nu när Galgberget är bebyggt är det
rimligt att Södra hällarna bevaras som
ett naturreservat. Men varför i hela
fridens namn döpa om det till ett långt
och krångligt namn som ingen kommer
att använda?