En skarp analys, Nils!

Politik2006-03-16 06:00
Detta Àr en ledare. PÄ hela Helagotland publiceras ledarartiklar frÄn GotlÀnningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Det var med stor behÄllning jag lÀste Nils Nordenbrinks inlÀgg igÄr om upphandlingen av Gotlandstrafiken. Han rÀds inte att utmana klanen Nilsson i Gotlandsbolaget och han mÄnar om att gotlÀnningarna ska fÄ bÀsta möjliga trafik för skattepengarna. Dessutom föreslÄr han att staten lÄngsiktigt ska köpa in tonnaget och sedan hyra in den operatör som Àr bÀst och billigast. DÄ kan vi sÀnka biljettpriser ocksÄ, tror han.
Det Àr en skarp och trovÀrdig analys Nils Nordenbrink gör av problemet med de Äterkommande upphandlingarna och oron för försÀmrad trafik. Det Àr lÀtt att hÄlla med honom i mycket och hans trovÀrdighet och vederhÀftighet Àr stor. Han Àr ju egen företagare och konsult inom just fÀrjtrafiken. Nils Nordenbrink Àr Företagarnas representant i TrafikantrÄdet och nog en av de mest insatta i trafikfrÄgorna pÄ Gotland. Det gör att hans analys inte kan avfÀrdas som allmÀnt tyckande, utan det vÀger tungt sakligt sett.
Hans ironiserande över familjen Nilsson och den verkliga makthavaren i Gotlandbolaget, Eric D Nilsson, Àr överraskande skarpt. Han faller inte i farstun för den bolagsvÀnliga propagandan som flera gotlÀndska budbÀrare Àgnat sig Ät. Nils Nordenbrink tror att Rikstrafikens chef Staffan Widlert hyllas som en hjÀlte pÄ nÀringsdepartementet, för att han orkar sÀtta emot redar-Nilssons tryck för att de ska fÄ ett nytt guldkantat avtal.
Nordenbrinks förslag om att staten ska Ă€ga tonnaget Ă€r nog det mest överraskande för att komma frĂ„n en företrĂ€dare för Företagarna. ÄndĂ„ ligger det mycket av logik i att staten skulle köpa in bĂ„tarna och sedan i konkurrens anlita en operatör. Om vi menar allvar med pĂ„stĂ„endet om att vĂ„ra fĂ€rjor Ă€r vĂ„r landsvĂ€g, sĂ„ borde ju staten stĂ„ för tonnaget pĂ„ samma sĂ€tt som staten bygger och betalar vĂ€gar, broar, jĂ€rnvĂ€gar och annan infrastruktur.
Nils Nordenbrinks inlÀgg har pÄ ett kunnigt och skarpt sÀtt vÀnt debatten Ät rÀtt hÄll. Det Àr svÄrt att slÄ honom pÄ fingrarna sakligt och det kÀnns skönt att det Àr fler Àn Rikstrafikens chef Staffan Widlert, som vÄgar utmana familjen Nilsson i Gotlandsbolaget. Allt i syfte att fÄ bÀsta möjliga fÀrjetrafik för Gotland och gotlÀnningarna.
LĂ€s mer om