En sommarturlista med många utmaningar

Politik2016-01-22 05:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Till slut kom Destination Gotlands turlista för sommaren. Det är tydligt att de jobbat hårt för att skapa ett konkurrenskraftigt alternativ till Gotlandbåtens turlista och prissättning. Som vi ännu inte vet något om.

Destination Gotland ska ha en eloge för att de lägger sådan möda på att öka resekapaciteten, så fler kan åka till och från Gotland i sommar.

Nu är det upp till besöksnäringen på ön att vässa marknadsföring och försäljning, för med två rederier, som tävlar om att transportera hit som många som möjligt, kan besöksnäringen inte klaga på möjligheterna att ta sig till Gotland.

Det är spännande att de använder M/S Gute, ett fraktfartyg som kommer att gå sex-timmarsturer med gods under sommaren. För att öka kapaciteten använder man också de små färjorna mer än tidigare, trots att de är väldigt dyra i drift.

När jag kollat restiden för de vanliga färjorna, så är nästan alla på tre timmar och 15 minuter på Nynäslinjen. Endast några enstaka turer är på tre timmar och 20 minuter och tre timmar och 30 minuter. På Oskarshamnslinjen tar alla turer två timmar och 55 minuter.

Sedan återstår att se om Destination Gotland kan konkurrera prismässigt om man reser på bekväma tider på dagen.

Jag kollade vad en barnfamilj med två barn (3-12 år) och bil får betala om de åker förmiddag en torsdag i juli och hem en torsdag en vecka senare. Med ombokningsbar biljett, ekonomiplats, kostar det 2 792 kronor.

Ska två ungdomar (19-25 år) utan bil, ner och göra Gotland en vecka så kostar deras motsvarande biljett 1 238 kronor.

Destination Gotland har redovisat en turlista för sommaren som blir en bra utmaning för Gotlandsbåten. Kan de matcha den så är Gotland att gratulera. Öns besöksnäring har nu ett stort ansvar att ta vara på denna möjlighet.