Jag har aldrig stuckit under stol med att jag tillhörde de som lobbade starkt för att vi skulle välja Jan Björklund till partiledare. En av många och den ledande i den gruppen var den nuvarande integrationsministern Erik Ullenhag. Det är därför minst sagt beklagligt att jag nu tvingas konstatera att Jan tillsammans med sin ekonomiske vapendragare Carl B Hamilton, i vart fall inom partiets egna mediaforum, kraftigt agiterar för att vi så fort som möjligt ska ansluta oss till EMU, Europeiska unionens ekonomiska och monetära union.
Livligt påhejad av bloggaren Robin Zackari som hävdar "Folkpartiet - ett klipp att gå med i EMU". Eller som Björklund själv skriver "det är skadligt för Sverige att inte vara knutet till eurovalutan". Zackaris text på Facebook gillades visserligen av 54 själar vilket inte kan sägas vara någon imponerande del av valmanskåren. Och bra är väl det. För vi är många inom den liberala rörelsen idag som inser att eurofrågan är politiskt stendöd för en lång tid framöver. Tills det att dagens euroländer har lyckats enas om handfasta regler om hur respektive lands ekonomier ska hanteras för att få stanna kvar inom valutaunionen.
Att städa upp efter Greklands och övriga länders huvudlösa hantering av sina finanser kan inte vara en primär uppgift för de svenska skattebetalarna. Det räcker med den ekonomiska turbulens som fortfarande pågår inom finanssektorn och som helt oförskyllt drabbar enskildas privatekonomi. Om grekerna vill pensionera sig vid 55 års ålder - ja, det är väl inte så dumt om de har en ekonomi som kan bära kostnaderna. Det har England, Norge, Danmark med flera insett sedan länge. Och jag kan inte tänka mig att någon i dag anser att det engelska pundet eller norska kronan far illa av att länderna liksom vi avstår från att handla med euroslantar.
Här är det inte fråga om att isolera sig från övriga Europa eller motverka EU som fenomen och verkstad. Utan enbart elementära krav på samma spelregler ska gälla för alla inblandade.
Så bäste Jan - skota hem och segla i bidevind. Det går inte så fort men kursen blir stadig. Men framför allt; besättning och passagerarna blir kvar på däck.