Enighet ger styrka
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Det finns dock en rädsla för att Rikstrafiken ska gå med på försämringar av nuvarande nivå bara för att få största möjliga konkurrens mellan flera anbudsgivare. Diskussionsfrågan handlade om kommunen nu måste agera kraftfullt mot Rikstrafiken skall-krav eller inte.
Jan Lundgren (s) menade dock att kommunen tillsammans med länet har en mycke bra dialog med Rikstrafiken om vad Gotland begär. Detta höll oppositionsrådet Eva Nypelius (c) med om. För att ha god beredskap när upphandlingen går in i ett avgörande skede sammanställer kommunen ett konsekvensunderlag för olika utvecklingsmodeller. Jan Lundgren menade att det finns stor förståelse från Rikstrafiken för Gotlands behov. Det visade ändringen av underlaget så gotlänningarna ska ha samma pris under hela året.
Som jag har förstått det hela så ligger nu anbudsunderlaget fast och kan inte ändras i nuläget. Eftersom Rikstrafiken anser att skattebetalarna får betala för dyrt för den trafik som Destination Gotland erbjuder, vill Rikstrafiken ha största möjliga konkurrens i anbudsgivningen för nästa sex-årsperiod. Därför är inte anbudsunderlaget skräddarsytt efter tillståndet just nu, vilket skulle ge Destination Gotland ensamrätt och möjlighet att själva bestämma priset för Gotlandstrafiken.
När sedan ett förhoppningsvis någorlunda stort antal rederier lagt anbud och Rikstrafiken börjar förhandla om de närmaste villkoren, så gäller ambitionsnivån som det skrivs i målen för trafiken. Sedan beror det på praktiska och ekonomiska möjligheter hur snabbt och långt Gotlandstrafiken kan bli så bra som möjligt. Och det handlar naturligtvis också om hur mycket pengar staten, det vill säga skattebetalarna, vill lägga på Gotlandstrafiken varje år. Men det borde vara en hel del, med tanke på den självklara omtändigheten att färjorna är vår landsväg och livsnerv med fastlandet.
Det intressanta var också att Inger Harlevi varnade redan nu för att olika särintressen vill trycka hårt på sänkta priser eller många turer eller andra delar i trafiken. Hon efterlyste enighet och att Gotland talar med en röst och inte ger ett splittrat budskap. Som hände förra gången och som bromsade en lösning på fraktprisfrågan.
Idag finns ingen anledning till panik inför Rikstrafikens upphandlingsunderlag. Kommunen har god och fortlöpande dialog med Rikstrafiken. Och Rikstrafiken har visat sig förstå Gotlands behov. Nu gäller det att få många rederier att slåss om Gotlandstrafiken. Då kan det resultera i att vi får ännu bättre trafik än idag. Beredskapen från Gotland är god och vi måste vara optimister och realister.