Etanol kan bli framtidens bränsle
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Trängselskatten och ökande bensinpriser har gjort att försäljningen av etanolbilar har ökat kraftigt i storstadsområdena.
En övergång till etanol har övervägande positiva förtecken även för övriga landet. Etanol bidrar inte till växthuseffekten, det minskar beroendet till oljan. Det behövs inga stora förändringar i bilarna.
Stor hembränningsapparat
En fabriksny bil kommer kanske att kosta någon tusenlapp extra. Vi har stor kännedom i Sverige om hur man tillverkar etanol (i princip en stor hembränningsapparat).
Men den stora frågan som Vi bilägare tar fram är om vi kan bli självförsörjande på etanol. Svaret är nej. Vi förbrukar 9 500 miljoner liter bensin och diesel idag, vilket motsvarar 12 000 miljoner liter etanol.
Jordbruket kan, om man återutnyttjar nedlagd åkermark (öppna landskap) producera 600 miljoner liter (fem procent av behovet). Utnyttjar man däremot skogsbruket effektivare kan man få fram ytterligare 20 procent av behovet. Resten måste importeras.
Eftersom lämpliga växter som sockerrör växer bäst där det är varmt blir det naturligt att importera från länder som kan odla sådana.
Problemet blir då att undvika skogsskövling för att bönderna där vill odla mera. Copernicus Institute for Sustainible Development i Holland arbetar med att införa ett certifieringssystem, som ska säkerställa etanolproduktion i u-länder, utan en negativ påverkan på deras miljö.
Hela världens etanolbehov
En chans för många fattiga länder att få upp sin levnadsstandard utan att deras miljö påverkas negativt medan oljeberoendet till det osäkra mellanöstern minskar.
Det är fullt troligt att hela världens etanolbehov kan odlas på jorden menar de. Nu räcker det säkert inte på lång sikt att alla bilar drivs enbart av etanol. Vi får säkert se flera hybridbilar som drivs dels av el och dels med etanol innan förhoppningsvis man löser problemen med bränsleceller.
I Sverige finns det bara en sak att göra. Starta etanoltillverkning i stor skala. Starta etanoltillverkning på Gotland så slipper vi skicka våra sockerbetor till Skåne.
Riskerna överkomliga
Belackarna till etanolen säger att etanolen ska användas till annat, den räcker inte, den är opålitlig i kyla, den exploderar vid minsta gnista (det gör bensin också).
Ja, ja, det är problem som kan lösas. I Brasilien har man kört på etanol sedan 1975 utan större problem.
Sa man inte förresten att om en katalysatorförsedd bil inte startade på första försöket skulle den explodera om man försökte igen?