Den gotländska besöksnäringen är under förändring. Förutom den oerhörde betydelsen som goda färje- och flygförbindelser har, så diskuteras nu också vikten av samverkan mellan näringslivet, regionen och alla ideella krafter.
Den långdragna frågan om att bygga en kryssningskaj har närmat sig ett avgörande och nu satsar regionen på att stötta de olika event, som redan finns och skapandet av nya, som lockar hit människor och som genererar gästnätter, tillväxt och jobb.
Både ifråga om att få till stånd en kryssningskaj och få många och lockande event, så verkar alla vara övertygade om att det bara kan ske genom samverkan just mellan regionen, näringslivet och de ideella krafterna.
Jag tror detta är avgörande för framgången. För att finansiera byggandet av en kryssningskaj krävs statliga, kommunala och privata medel. Och gärna EU-medel. Det är jättebra att företagarorganisationen Visby Centrum tillsammans med regionen bekostat en utredning om kryssningskajen. Företagarna utmanar nu varandra att satsa 100 000 kronor var för att bidra till en kryssningskaj. För många företag inom besöksnäringen har de på ett år tjänat in den investeringen i kryssningskajen.
Det som också är bra är att utredningen visar att det inte räcker med en kaj. Det krävs också ett genomtänkt paket av välorganiserade aktiviteter för de kryssningsgäster, som stannar allt kortare tid i land. Visby har en mycket stark position om kryssningskajen byggs och Gotland i samverkan erbjuder bra aktiviteter.
På ett mycket välbesökt frukostmöte igår redovisades hur viktiga olika event är, som GGN, Medeltidsveckan, Almedalsveckan och andra, för öns tillväxt och jobb. GGN drivs nu mycket professionellt i bolagsform i samverkan med motorklubbar och andra företag. Idrotten på ön genererar många gästnätter genom sina tävlingar, läger och möten.
Region Gotland inrättar nästa år en eventlots, som ska stötta de eventskapare som behöver start- eller förnyelsehjälp. Det ska bli en dörr in där också, och högprioriterat är event under lågsäsong som ger gästnätter och tillväxt.
Bara genom samverkan mellan näringsliv, regionen och ideella krafter kan Gotland utveckla event och kryssningskaj för tillväxt och fler jobb. Denna goda samverkan visar på öns goda företagsklimat.