Vi konsumenter och väljare har blivit allt mer medvetna om våra val. Inte bara ska det vara en bra produkt, det ska också vara miljövänligt och etiskt bra. Underbart egentligen men det har sin baksida. Vi blir så lätt vilseledda.
Ett effektivt sätt att förblinda konsumenter är så kallad "greenwashing". Helt enkelt att låta sitt företag förknippas med miljövänliga satsningar även om verksamheten i sig inte alls är det. 2009 så bytte till exempel Statoil logga till vad som ser ut som en rosa kombination av en stjärna och en blomma. Enligt företaget ska det associera, inte bara till turbiner och borrhuvuden, utan också till väderkvarnar, allt i ett försök att förknippas med mer miljövänliga företeelser.
Det mest kända måste vara när BP bytte sin logga till en grön/gul blomma och ändrat betydelsen av BP från British Petroleum till Beyond Petroleum (svensk tolkning: utöver olja). Nu senast är de ju också sponsorer till de olympiska spelen. Att få sitt varumärke förknippat med något så positivt som de olympiska spelen är värt mycket om varumärket i vanliga fall förknippas med massiva oljespill i den mexikanska golfen.
Men det är inte bara företag som utnyttjar möjligheten att kunna måla sitt varumärke i en vackrare färg. Flera rasistiska och antidemokratiska föreningar har tagit tillfället i akt under det nu stundande pride-festivalen att "pinkwasha" sitt budskap. Målet är att legitimera sitt hat mot islam genom att ta flator, bögar och bisexuella i hand mot vad de målar upp som ett stort hot mot deras livsstil. Frågan är hur många som går på det.
I de här exemplen lyser de övermålade synderna igenom, de gånger det inte är tydligt, det är då det blir farligt. Ibland kan det vara svårt att tränga igenom alla lager av färg för att komma till den svarta kärnan. Många företag och organisationer är beredda att betala höga belopp för att slippa visa upp det som vi självklart inte stödjer. Det behöver inte alltid vara så svårt, bara tillräckligt många gånger peka på den lilla procent av rörelsen som är rumsren och förknippas med den snarare än huvudverksamheten.
Det är ju jätte bra att bögknackarhögern gått över till att snarare försöka rekrytera hbtq-människor till sin sak, men hbtq-frågor är en ytterst marginaliserad del av verksamheten för dessa demonstrerande defense leagues av olika nationaliteter. Men vi går inte på det, framförallt för det även finns troende muslimer som räknar sig till hbtq-gruppen.
Genom att förknippas med det som tidigare varit deras motståndare har företag och organisationer tyvärr möjlighet att utnyttja vår etiska kompass och miljömedvetenhet genom att få oss att tro att de tvättat bort det fula men vad de gjort är snarare målat över det med en annan färg.