Färjepriset måste minskas
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
På Gröna Lund fattade jag modet att sätta mig i en av åkattraktionerna kallad "uppskjutet". Tänk Er att sitta i en stol och utan förvarning skjutas rakt upp i luften för ett sedan handlöst falla rakt ner och inte veta när det tar stopp.
Jag blir än idag knäsvag av den obehagliga känslan i kroppen. Det kommer att dröja länge innan jag kommer att sätta mig i en liknande situation igen. Jag börjar nog bli för gammal för dessa åkattraktioner, men vi är ju alla barn inombords, vem vet barnet kanske vaknar till igen.
I Broderskaps styrelse
I Vetlanda blev jag invald i förbundsstyrelsen för Broderskap (kristna socialdemokrater). Kärnan i Broderskapsrörelsens ideologi är sambandet mellan tro och politik, värderingarna får genomsyra både det privata livet och samhällsbyggandet.
Vi tror att alla människor bär på en inneboende andlighet, som måste få möjlighet att komma till uttryck. Vi vill pröva och granska politiken utifrån de kristna värderingarna på såväl statlig, som regional och kommunal nivå.
På detta sätt vill vi fungera som spjutspets i det ideologiska förnyelsearbetet inom socialdemokratin. Det skall bli mycket spännande att vara med och i förnyelsearbetet inom socialdemokratin utifrån Broderskaps kärna, som skall leda till en valseger 2010.
Gotlandsfärjan var vårt färdmedel för att ta oss över till fastlandet då vi hade bilen med oss. Två vuxna och två barn, varav Jacob åker gratis och Samuel får familjerabatt. Det kostar oss tur och retur 1140 kronor med egen kupé. Vi åkte till Nynäshamn och hem från Oskarshamn.
520 kronor billigare
Vi har vänner som kommer till oss i veckan och familjemässigt är vi de samma i antal och ålder men för dem kostar en liknande resa cirka 2185 kronor. Det ger ett perspektiv på hur viktig det är att vi får ordning på prisbilden för resa till och från Gotland.
Enligt vägprismodellen som vägpris.nu driver skulle denna resa kosta 620 kronor tur och retur. För oss har det blivit 520 kronor billigare och för våra vänner har det blivit ytterligare en tusenlapp billigare.
Visst har priset på våra färjor en stor betydelse för resandet för såväl oss gotlänningar som våra besökare. Färjetrafiken är för oss gotlänningar, besöks- och näringsliv en viktig del av vår vardag.
Utifrån samtal med Mona Sahlin i Almedalen efter hennes uttalande om färjetrafiken, skrev jag i en krönika att jag inte såg anledning till oro. När jag nu kom hem i söndags och gick igenom veckans tidningar, så blev jag glad när jag läste Monas artikel, där hon förtydligade sitt uttalande och gav sin syn som socialdemokratisk partiordförande på vår färjetrafik.
Centern äger frågan
Mats Jönsson på gotlänningens centerpartistiska ledarsida lät sig inte imponeras. Han var tvungen att hitta några rader i Monas text att hetsa upp sig på och fråga Mona Sahlin vad hennes besked innebär i slutändan.
Mats Jönsson tycks ha glömt att det är centerpartiets ordförande Maud Olofsson som är näringsminister och Åsa Thorstensson (c), som är infrastrukturminister med ansvar för bland annat den gotländska färjetrafiken.
Enligt Ted Ljungqvist, vägpris.nu insändare den 1 augusti där han nämner partiernas olika svar skriver han att "Centern talade om rättvisa och lika villkor och om ett vägpris som motsvaras av de rörliga kostnaderna för att framföra en personbil" Mats Jönsson får nog ordna med en gotländsk brandkårsutryckning ifall centerpartiet skall hinna leva upp till det innan valet.