Färjetrafiken måste säkras

Politik2005-05-12 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
I maj 2006 räknar Rikstrafiken med att teckna avtal med det rederi, som ska sköta Gotlandstrafiken i sex år från och med den 1 januari 2008. I det anbudsunderlag som hittills gått ut från Rikstrafiken beskrivs det som ska upphandlas som det är idag. Den nuvarande omfattningen av turer och på två fastlandshamnar finns beskrivet liksom kraven på säkerhet, miljö, bekvämlighet, turlista och priser.
Men Rikstrafiken betonar att detta är en beskrivning av nuvarande trafik och att omfattningen av den trafik som ska upphandlas ännu inte har fastställts. Rikstrafiken lägger alltså in möjligheterna att innehållet i upphandlingen av Gotlandstrafiken kan förändras jämfört med nu. Om de handlar om att ställa större krav på en ännu bättre trafik så är det inget att invända emot.
Men handlar det om att försämra trafiken, så måste hela Gotland stå upp och slåss tillsammans. Vi har idag den bästa färjetrafiken någonsin och den har en avgörande betydelse för Gotlands enastående goda utvecklingsmöjligheter vad gäller näringslivets och besöksnäringens expansion. När Flextronics och P 18 försvunnit och vi får 600 nya statliga jobb, så får inte färjetrafiken på något sätt försämras. Tvärtom bör den förbättras särskilt vad gäller fraktpriserna.
Orsaken till att Rikstrafiken slirar på hur Gotlandstrafiken ska utformas är nog att de är satta under stark ekonomisk press. De har ju slarvat bort pengar på dåliga upphandlingar. De påpekar att Gotlandstrafikens andel av Rikstrafikens pengar är stor, 250 miljoner kronor av Rikstrafikens totalt 800 miljoner kronor. Nu är det en politisk fråga om Gotlandstrafiken ska ned- eller upprustas. Jag vet att kommunledningen med Jan Lundgren i spetsen har nära och intensiva kontakter med regeringen och ansvarigt statsråd, Ulrica Messing. På ett mycket tidigt stadium, när det kom signaler från Rikstrafiken om eventuella försämringar av Gotlandstrafiken, så agerade Jan Lundgen via sitt väl utvecklade kontaktnät i regeringen.
Det betyder inte att det samlade Gotland kan slappna av. Det krävs av alla aktörer att bevakning pågår, så vi får en bättre och inte en sämre färjetrafik från 2008. Om det ska bli Destination Gotland eller något annat rederi som ska sköta driften är inte det viktiga. Det viktiga är att vi får minst samma sorts snabbfärjor, turtäthet och miljö- och säkerhetskrav som nu.
Ett hot mot en bra Gotlandstrafik är om det blir en borgerlig regeringen efter valet nästa år. Moderaterna vill ju inte att staten ska subventionera Gotlandstrafiken, utan vill låta de privata marknadskrafterna sköta allt. Om så sker, blir det jättebra trafik på sommaren när det är många som åker och på vintern går det väl en båt i veckan.
Alla på Gotland måste hjälpas åt att slå vakt om den bästa färjetrafiken vi haft någonsin. Alla politiska krafter måste samverka för att se till att riksdagen beslutar om de pengar som behövs, för att ge Gotland den goda turtäthet med moderna snabbfärjor vi har och behöver framöver.