Färjetrafiken viktig för Gotland

Möjligheten till kommunikationer och infrastruktur är olika på olika öar. För Gotlands del är vår väg över vatten naturligtvis viktigast. Där står vi oss bra i jämförelse med andra öar men har ändå fler uppförsbackar som fastlandskommuner inte har, menar Åke Svensson
Foto: Bengan Zettergren GT/Arkiv

Möjligheten till kommunikationer och infrastruktur är olika på olika öar. För Gotlands del är vår väg över vatten naturligtvis viktigast. Där står vi oss bra i jämförelse med andra öar men har ändå fler uppförsbackar som fastlandskommuner inte har, menar Åke Svensson Foto: Bengan Zettergren GT/Arkiv

Foto: Bengan Zettergren

Politik2011-05-28 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Det finns ett talesätt som heter: No man is an island. Ingen behöver vara ensam och jämförelsen sker med en ö. Under en dryg vecka har jag deltagit i två olika former av nätverk för öar. I Kuressaare (Ösel) handlade det om Islands Commission som är en del av CPMR som i sin tur är en del av EU. Den andra samlingen var på Rügen för B7 (Baltic seven) som är 7 öar som bildar ett nätverk. Mer om detta finns på Regionens hemsida.

Krångligt? Behöver vi verkligen vara med i dessa sammanhang?


Olika förutsättningar
Vad det egentligen hela tiden handlar om är hur vi som öar kan göra vår röst hörd och få igenom beslut på både nationell som internationell nivå. Det sistnämnda handlar naturligtvis om EU. Jag har under dessa dagar kunnat konstatera att våra förutsättningar som öar är väldigt olika. När vi på Gotland kämpar för ytterligare en fastlandskabel som i sin tur kan utveckla vår energiproduktion, då kämpar exempelvis Kanarieöarna med problemet att det är mer eller mindre omöjligt, då det är djup och besvärlig botten, att ens dra kabel mellan öarna. Och så ger de olika öarna sina egna exempel på vad de anser som det viktigaste för att inte stagnera och bli än mer efter fastlandet i produktion och utveckling.


Infrastruktur
I många sammanhang kan jag då konstatera att vi ligger väl framme i många avseenden och att Gotland står sig bra i en jämförelse med andra öar men att vi likväl har flera uppförsbackar som inte kommuner och regioner på fastlandet behöver kämpa med på samma sätt.

Ett ord som återkommer i dessa diskussioner och samtal öar emellan är infrastruktur. Det som håller ihop ön och som skapar förutsättningar för hela ön men också det som håller oss ihop med nationen i övrigt.


No man is an Island
För oss på Gotland är färjetrafiken avgörande för öns utveckling. Det handlar inte bara om turism utan också tillgång och export av varor.

Igår mötte jag den för Gotlandstrafiken ansvariga ministern Catharina Elmsäter-Swärd och kunde återigen för henne få förklara hur viktig denna förbindelse är. Det som vi på ön kallar de gotländska ståndpunkterna. Aldrig att vi kan tumma på dessa då det inte handlar enbart att överleva som ö utan också utvecklas.

I vår kamp för det självklara kan vi såväl dela detta med andra öar som inspirera andra. För No man is an Island och vi har ett internationellt nätverk som vi ska vara rädda om och även utveckla antingen det sker genom B7, CPMR eller Hansan.