Färre men skarpare myndigheter

Politik2012-05-18 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

På tisdagens DN debatt presenterade regeringens särskilda utredare Stefan Carlsson sitt förslag till omorganisation av tolv myndigheter inom vård- och omssorgssektorn. Myndigheterna ska slås samman till fyra. Förslaget väntas leda till effektivare myndigheter och en arbetskraftsbesparing på cirka 500 tjänster.

Det är bra att myndighetssverige ses över med målet att effektivisera verksamheten och spara skattepengar. Mycket har hänt sedan maktskiftet 2006, då vi hade 468 myndigheter. Fem år senare var det 376 stycken. Under den tiden hade 147 lagts ned och 92 nya tillkommit. Vilket ger en nettominskning på 55 myndigheter. Alla med egen organisation och brevpapper.

I fråga om kostnader kan man undra om omorganisationerna gett så mycket då antalet anställda minskat obetydligt under perioden - från 205 000 till 199 000 (2010).

Inte heller har omorganisationerna gett någon större tillströmning av jobb till orter utanför Stockholm.

Av de nya myndigheterna har hälften förlagts till huvudstaden. Inte minst från centerpartistiskt håll har röster höjts för att den arbetsmarknadspolitiska dimensionen av myndighetslokaliseringarna ska ges större tyngd.

Mindre stockholmsfokus och fler kvalificerade arbetstillfällen utanför storstadsregionerna är viktigt om hela landet ska leva.

Sammanslagningar till så kallade enhetsmyndigheter är ett bra sätt att uppdatera verksamheten hos närliggande myndigheter. Av de myndigheter som försvunnit har hälften gått upp i större enhetsmyndigheter som Arbetsförmedlingen och Riksarkivet.

Många myndigheter har vuxit fram som ett svar på någon för tillfället angelägen fråga om tillsyn eller främjande av någon verksamhet. Med tiden har naturligtvis en del myndigheters uppgifter förändrats eller försvunnit helt eller så har andra myndigheter tagit över en del av det ursprungliga arbetsområdet. Då kan en genomgripande omfördelning och rationalisering av arbetsuppgifter som den Stefan Carlsson föreslagit vara nödvändig inte minst ur ett skattebetalarperspektiv.

En av de föreslagna förändringarna är att ge vårdsektorsmyndigheterna en gemensam IT- och kommunikationslösning. Det är ett bra exempel på ett område där många olika myndigheter tidigare gjort ungefär samma jobb som nu kan centraliseras och effektiviseras. Samma sak gäller den föreslagna Inspektionen för hälsa, vård och omsorg, som föreslås få ett samlat ansvar för tillstånd, legitimationer, godkännanden och tillsyn.

Verksamheter ska alltid ses över och förbättras. Men man får naturligtvis vara försiktig så att en omorganisation inte rör om i onödan och skapar oreda och kompetensförluster i organisationerna som ska fusioneras. Omorganisationer behöver inte alltid innebära en effektivisering eller en höjning av kvaliteten.

Förslagen i slutbetänkandet är sannolikt inte exempel på det, utan förefaller vara väl motiverade med tanke på myndigheternas delvis överlappande ansvarsområden.