Fastare kurs för färjetrafik!

Politik2007-06-20 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
På dagens debattsida besvarar Riktrafikens generaldirektör Staffan Widlert den debattartikel av turistchefen Anders Murat som publicerades i GA i lördags. Om "besvarar" är rätt ord. Jag känner ju inte precis hur frågetecknen raknar.
Staffan Widlert tycker att det är viktigt att avtalsprocessen får ta tid, så att allt blir rätt. Jag förstår hans försiktighet. Han vill inte ha några obehagliga överraskningar och oklarheter under nästa avtalsperiod. Om han bara visade samma hänsyn mot de gotlänningar som är i händerna på hans verk.
Det är exempelvis inte så kul att plötsligt, som för ett par veckor sedan, få läsa om hur Rikstrafiken avråder Oskarshamn från hamninvesteringar eftersom Gotlandstrafiken snart kan försvinna. Plötsligt har man väckt liv i det gamla enhamnalternativet - att man skall avveckla trafiken på Nynäshamn och Oskarshamn, och istället köra på Oxelösund. Det skulle innebära en försämring för nästan alla resenärer, oavsett om man skall söderut eller norrut.

Här bidrog Staffan Widlert och Rikstrafiken till att öka osäkerheten istället för att minska den. Och den osäkerheten lägger en död hand över mer än hamninvesteringarna i Oskarshamn. Varför skall man lägga pengar på att få ordning på terminalområdet i Nynäshamn, om trafiken kanske skall försvinna? Vågar man etablera ett företag på Gotland, om man är beroende av fungerande och hyggligt snabba gods- och persontransporter till södra Sverige? Vilka jobb vågar man söka när förutsättningarna för veckopendling kan försvinna inom en snar framtid?
Staffan Widlert vill att gotlänningarna skall "acceptera att ytterst lite information kan lämnas från det att förfrågningsunderlaget skickas ut och till dess att ett avtal är slutet". Han hävdar vidare att "under denna period alltför mycket fokusera på de negativa utfall som eventuellt skulle kunna bli resultatet av upphandlingen riskerar att väcka en oberättigad oro som vi har små möjligheter att stilla just på grund av att sekretessen förhindrar oss att lämna information".

I så fall vore det ju bra om Rikstrafiken inte aktivt bidrar till att sprida oro alldeles på egen hand.