Sveriges kommuner och landsting presenterade i veckan sin undersökning där kommuners servicenivå gentemot företagare analyserats. Undersökningen visar att Region Gotland milt sagt är i stort behov av att förbättra sin service inom de flesta områden.
Åke Svensson skyller såklart på förra majoriteten, och lovar nya tag.
Jag håller med Åke om att gamla majoriteten får ta på sig en del av ansvaret, men lika stort ansvar har den nya majoriteten som faktiskt har haft makten i nästan ett år nu.
En stor orsak till att utvecklingen faktiskt helt har avstannat är den stora omorganisation som gjordes inom samhällsbyggnadsförvaltningen. Omorganisationer är sällan av godo, så även här, och medan politiker och högre chefer har haft fullt upp med att hantera organisationsrutor på övergripande nivå har det förbättrings- och utvecklingsarbete som ständigt måste pågå i verksamheten fullständigt avstannat.
De flesta processer som leder till värde för regionens kunder inom kategorin företagare har inte utvecklats på över ett år. Ingen har brytt sig om att fråga efter hur det går med de tjänster som regionen levererar till företagare och allmänhet.
Hur långa är ledtiderna? Hur är bemötandet gentemot kunder? Hur effektiv är verksamheten? Hur mår processerna? Dessa frågor har ställts alltmer sällan. Fokus har helt och hållet legat på omorganisation och den problematiska ekonomiska situationen.
Här har nuvarande majoritet det yttersta ansvaret för att det har blivit så. Man har under ett år arbetat väldigt reaktivt med att avhjälpa akuta, läs ekonomiska problem, istället för att proaktivt utveckla verksamheten. Båda förhållningssätten behövs, inte bara det ena.
Åke Svensson visar dock att han i viss mån förstår problemet, då han nämner Lean-konceptet som en del av lösningen. Det är ett koncept som går ut på att effektivisera verksamheten genom att fokusera på de aktiviteter som är viktigast, och sluta göra sånt som inte skapar värde för kunden.
Enkelt uttryckt mer värde för mindre arbete.
I Lean-konceptet ingår även att beslut ska fattas på långsiktigt tänkande, en lärande organisation där medarbetare får utvecklas, att jobba med att hjälpa leverantörer att bli bättre, och framförallt att jobba med ständiga förbättringar.
Kommunledningen med Åke Svensson i spetsen har en tung läxa att göra. Svaret ligger inte i ytterligare en omorganisation, eller ytterligare ett näringslivsbolag.
Det ligger i att varje enskild anställd inom regionen vet vad hans eller hennes uppgift är och att verktygen och stödet för att utföra dessa uppgifter på ett effektivt sätt finns.