Finns förslag på långsammare bussar och tåg i Stockholm?

Politik2010-01-16 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
På tisdag startar riksdagen efter jul och nyårsuppehållet, men redan i den gångna veckan har jag varit i Stockholm vid ett par tillfällen och smygstartat. I onsdags när jag gick genom Kungsträdgården på väg till riksdagen var det en helt sagolik vintermorgon som taget ur en vintersaga.
Samtliga träd var vita av vinterfrost och solens strålar glittrade mot de vita grenarna och den snöklädda marken. Barnen åkte skridskor på Kungsträdgårdens skridskobana och stilla skön musik ljöd ur högtalarna, jag blev alldeles varm inombord av denna sagoupplevelse.

Försvar och rysskräck
Denna morgon föll även min blick på kung Karl XII som står staty i Kungsträdgården, myndigt pekande mot Ryssland till minne av de stupade svenskarna vid slaget i Poltava år 1709.
Ett slag som Sverige förlorade och den svenska krigslyckan kan därmed sägas vändes till en rad motgångar och senare till Karl XII död 30 november 1718 i Fredrikshald i Norge. Slaget i Poltava har, enlig Wikepedia, gett upphov till det ryska talesättet "som svenskarna vid Poltava" för att beskriva någon som är helt handfallen och maktlös.
Det var för 300 år sedan och idag är vi nog inte lika handfallna och maktlösa på den politiska och samhälliga arenan. Jag delar helt och hållet mycket av det som Henry Lindkvist skrev om i sin artikel på denna sida i tisdags den 12 januari. Vi måste sluta bygga vår politik och debatt om det militära försvaret med rysskräcken för ögonen. Jag gillar heller inte beslutet om att dra gasledningen utanför Gotland men att göra det till fientlig rysk inrikes politik tycker jag är att gå lite långt.

Varierande färjehastigheter
I onsdags kom rikstrafiken rapport om framtida färjetrafik 2015-2030. Det är tragiskt att vi ständigt skall behöva ha detta som ett tungt orosmoln hängande över oss.
Självklart skall vi gotlänningar precis som alla andra ta vårt miljöansvar, men det kanske vi kan göra på andra sätt än ett ständigt ifrågasättande av färjetrafikens antal avgångar, överfartstider och en hamns alternativ.
Jag är övertygad om att den framtida teknikutvecklingen och alternativa bränslen är minst lika bra för att uppnå miljömålen. Det måste vara klart att Gotland inte skall ges sämre förutsättningar än övriga delar av landet i sättet att resa till och från Gotland. Det står bland annat i rapporten att det kan vara varierande hastigheter, det vill säga att turer med låg beläggning skulle kunna gå långsammare.
På vilket annat håll i landet har man dessa krav i människors sätt att resa. I tisdags när jag landade på Bromma flygplats och klev på flygbussen vi var tre personer ombord i en buss för säkert 70 resande. Skulle chauffören då ropa ut att resan in till Stockholm City tar en timma istället för 20 minuter för att vi var så få resenärer? Knappast!

Byt ut Rikstrafiken
Skall Gotland ha en möjlighet till utveckling och en tryggad framtid, så måste våra kommunikationer ges stabila och långsiktiga förutsättningar och det kan jag inte säga att rikstrafiken nu har presenterat även om de själva vill hävda det.
Det blir allt mer klart att Gotlandstrafiken inte passar in i Rikstrafikens uppdrag. Det är dags att ge Gotlandstrafiken en annan handhavare.
Det är sorgligt att läsa turerna kring Kammarmusikfestivalen och jag hoppas verkligen att det i slutändan löser sig för alla parter på ett bra sätt. Jag är övertygad om att alla aktörer vill så väl för sakens skull och det har ju faktiskt varit en fantastisk kvalitet på det utbud som varit.
Men ibland blir det fel och säkert beror mycket på en hel del missförstånd. Jag hoppas, trots allt, att vi får uppleva ett 25-årsjubileum.